• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Dwa złoża bursztynu na Mierzei Wiślanej. Minister podaje szacunkową wartość

Minister podaje szacunkową wartość bursztynu na Mierzei Wiślanej Odtwórz: Minister podaje szacunkową wartość bursztynu na Mierzei Wiślanej
Minister podaje szacunkową wartość bursztynu na Mierzei Wiślanej "Źródło: tvn24"

Na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną jest około 1,4 tony bursztynu o szacunkowej wartości 1,4 miliona złotych - poinformował w środę na konferencji prasowej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Według Gróbarczyka wartość bursztynu, który znajduje się na obszarze objętym przekopem, oszacowano na podstawie badań i próbnych odwiertów.

- W obszarze, w którym kopiemy, znajduje się ok. 1 tona 400 kg bursztynu. Stosując szacunkowy przelicznik 1 tys. zł za kilogram, jest to 1 mln 400 tys. zł - mówił minister.

Dwa złoża

Jak dodał dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, bursztyn znajduje się w dwóch złożach - w złożu A, które jest bliżej Zatoki Gdańskiej i w złożu B.

- W złożu A jest to ok. 900 kg, a w złożu B - ok. 500 kg - stwierdził.

Jak ocenił, opłacalne będzie pozyskanie bursztynu tylko z jednego złoża - złoża B.

Już w połowie kwietnia minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk informował, że wartość złóż bursztynu na Mierzei Wiślanej jest liczona raczej w milionach, niż dziesiątkach milionów złotych.

Dementował też informacje mediów, że przekop będzie można sfinansować z tych złóż.




Budowa kanału

Zgodnie z terminem podanym przez Urząd Morski w Gdyni 22 maja ma nastąpić otwarcie ofert na pierwszy etap przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak informowaliśmy pod koniec kwietnia, inwestor już kilkukrotnie przekładał termin składania ofert przez firmy zainteresowane budową kanału. Powodem było między innymi odwołanie, które wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej od jednej z firm.

Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej, budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Budowa kanału potrwa do 2022 roku, a jej koszt - szacowany wstępnie na 880 milionów złotych - zostanie w całości pokryty z budżetu państwa.

Jak podały na początku maja Fakty TVN, budowa może być znacznie droższa niż pierwotnie planowo - nawet o pół miliarda, a może jeszcze więcej.

Niedawno minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że jeśli doszłoby do wzrostu kosztu przekopu przez Mierzeję Wiślaną, to dodatkowe finansowanie na tę inwestycję będzie zapewnione.




Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane