• rozwiń
    • WIG20 2272.73 +0.52%
    • WIG30 2599.96 +0.50%
    • WIG 59114.08 +0.39%
    • sWIG80 12799.11 +0.31%
    • mWIG40 4241.19 +0.08%

Ostatnia aktualizacja: 2018-08-14 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka

Prezydent podpisał nowelizację specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej

Za rok ruszy przekop Mierzei Wiślanej. Mieszkańcy i hotelarze nie kryją obaw Odtwórz: Za rok ruszy przekop Mierzei Wiślanej. Mieszkańcy i hotelarze nie kryją obaw
Za rok ruszy przekop Mierzei Wiślanej. Mieszkańcy i hotelarze nie kryją obaw "Źródło: Fakty TVN"

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej, dostosowującą ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego. Według noweli to Wody Polskie, a nie marszałkowie województw odpowiadają za wydawanie pozwoleń wodnoprawnych.

Jak podała w środę w komunikacie Kancelaria Prezydenta, 1 stycznia 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. Uchyliła ona obowiązujące wcześniej Prawo wodne oraz wprowadziła daleko idącą reformę gospodarki wodnej w Polsce.

Prawo wodne

Jak podano, nowe Prawo wodne zmieniło strukturę organów administracji publicznej właściwych w sprawach gospodarowania wodami. Powołano Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, które przejęło kompetencje marszałków województw w zakresie wydawania pozwoleń wodnoprawnych.

Stąd konieczność dostosowania specustawy o przekopie Mierzei Wiślanej do obowiązującego obecnie Prawa wodnego.

Podpisana w środę przez Prezydenta RP ustawa wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

Przekop

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS, ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 metrów.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

W maju 2016 r. specjalną uchwałę w sprawie budowy kanału żeglugowego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" podjął rząd. Koszt przekopu, który miałby powstać w latach 2017-2022, szacowano na 880 mln zł. W ubiegłym roku parlament przyjął specjalną ustawę w tej sprawie.

6 czerwca tego roku Sejm przyjął nowelizację specustawy dostosowując ją do obowiązujących przepisów Prawa wodnego, a 29 czerwca Senat nie wniósł do niej poprawek.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane