• rozwiń
    • WIG20 2346.91 -0.51%
    • WIG30 2700.44 -0.47%
    • WIG 60871.28 -0.17%
    • sWIG80 12100.04 +0.24%
    • mWIG40 4281.01 +0.03%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:43

Dostosuj

Tak ma wyglądać kanał na Mierzei Wiślanej. Ministerstwo publikuje film

Tak będzie wyglądał kanał na Mierzei Wiślanej Odtwórz: Tak będzie wyglądał kanał na Mierzei Wiślanej
Tak będzie wyglądał kanał na Mierzei Wiślanej "Źródło: Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej"

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opublikowało film, na którym widać, jak ma wyglądać przyszły kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej. Jego budowa potrwa do 2022 roku, a koszt - według planów - wyniesie około 880 milionów złotych.

Ministerstwo przypomniało w opublikowanym w mediach społecznościowych poście pod filmem, że są już wszystkie niezbędne i wymagane prawem dokumenty oraz pozwolenia, a aktualnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę głównych robót budowlanych.

20 lutego zakończyła się wycinka drzew w związku z przygotowaniem do przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Objęła ona niespełna 25 hektarów i stanowi ok. 0,5 proc. obszaru leśnego na Mierzei Wiślanej. Do końca marca leśnicy planują zakończyć uprzątanie gałęzi z obszaru objętego pracami przygotowawczymi.

Jak poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wykonawca przekopu powinien zostać wyłoniony w ciągu czterech do sześciu miesięcy od otwarcia ofert, które zaplanowano na 15 kwietnia tego roku.

Ponad kilometr długości

Na Mierzei Wiślanej ma powstać kanał żeglugowy w ramach programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - jak zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (8)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Michałezjk
i kto zdaniem pisu i po co będzie pływał tym kanałem?
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
marta_kozioltk62
Jeśli rzeczywiście dla istnienia mierzei kluczowy jest transport piasku wzdłuż brzegu powodowany zachodnimi wiatrami, to ktoś będzie miał zajęcie z pogłębianiem toru wodnego i umacnianiem znikających brzegów po wschodniej stronie przekopu. Powodzenia!
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
karolhenryk
4 m zanurzenia i 100 m długości to dziś raczej modele statków niż prawdziwe statki.

Kpt.ż.w.
  • 4
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Nie rozumiesz ze porty na zalewie wiślanym od strony polskiej nie są w stanie przyjąć większych jednostek? Po co budować większy przekop? Taki wystarczy dla przemysłu i zaspokoi przystanie jachtowe, które sa świetnym miejscem rekreacyjnym.
  • 1
  • 3
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kg1955
Do kogo będzie należał bursztyn,który będzie wykopany?Do PiS-u?
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane