• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

Porty w Szczecinie i Świnoujściu rosną. Przeładowały więcej niż w zeszłym roku

Porty w Szczecinie i Świnoujściu rosną. Przeładowały więcej niż w zeszłym roku
Foto: Mateusz War. / Wikimedia Commons / (CC BY SA 3.0) Foto: Porty odnotowały wzrost przeładunku rudy w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. o 300 tys. ton, czyli o 44 proc., głównie dzięki zwiększonemu importowi rudy żelaza

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszym półroczu tego roku przeładowały o 1,1 proc. więcej towarów niż w analogicznym okresie 2014 r., mimo mniejszych przeładunków węgla - poinformowały w czwartek służby prasowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

- Uzyskany wynik to efekt między innymi licznych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych zarówno przez zarząd, jak tych w infrastrukturę dostępową do portów – drogi i koleje, i tych wykonywanych przez spółki przeładunkowe w naszych portach. Jest to także dobry prognostyk na przyszłość. Każda zainwestowana złotówka zwraca się z zyskiem. Porty w Szczecinie i Świnoujście są coraz atrakcyjniejsze dla eksporterów i importerów, którzy realizują swoje obroty poprzez te porty, czego wyrazem jest rosnący rokrocznie wolumen przeładowywanych ładunków - powiedziała dyrektor ds. handlowych i marketingu portów Aneta Szreder-Piernicka.

Widocznie więcej

Porty odnotowały wzrost przeładunku rudy w pierwszych sześciu miesiącach 2015 r. o 300 tys. ton, czyli o 44 proc., głównie dzięki zwiększonemu importowi rudy żelaza. W grupie przeładunków „inne masowe” wzrost stanowił prawie 190 tys. ton (12 proc.) w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku, za sprawą zwiększonych obrotów m.in. kruszyw, nawozów, metanolu i smoły.

Znaczny wzrost przeładunków nastąpił w grupie „zboża” i osiągnął 41,9 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Podobne wzrosty odnotowano w przeładunkach drewna (44,3 proc.). Drobnicy przeładowano więcej o 6,2 proc., zaś ropy o 15,9 proc.

Spadki odnotowano jedynie w węglu – tego surowca przeładowano prawie 1,1 mln ton mniej, czyli o 43,7 proc. Według szefostwa portu, wpływ na ten wskaźnik miały mniejszy import o ponad 200 tys. ton i mniejszy eksport o ponad 800 tys. ton.

W czerwcu br. przeładunki w zespole portowym Szczecin-Świnoujście wzrosły o 1,9 proc. w porównaniu z czerwcem u.br. W tym miesiącu porty przeładowały blisko 250 proc. więcej rudy niż w czerwcu ub.r.

Kolejna grupa towarowa, w której odnotowano wzrosty to przeładunki zboża, które wzrosły o 5,2 proc. Jest to efekt zwiększenia importu śruty sojowej i eksportu śruty rzepakowej. W czerwcu przeładowano również więcej drewna, głównie w eksporcie do Egiptu. Wzrost o 9,9 proc. zanotowała także drobnica. Do obu portów zawinęło więcej statków z importem bloków granitowych, celulozy i wyrobów hutniczych, oraz znacznie zwiększyły się obroty drobnicy promowej o 13,5 proc.

Większe obroty

Obroty ropy również zwiększyły się w czerwcu o 22,4 proc., głównie dzięki zwiększonemu eksportowi oleju napędowego do Holandii.

Spadki przeładunków odnotowano w przeładunkach węgla o 49 proc.

W przypadku kontenerów – w samym czerwcu br. nastąpił wzrost przeładunków o 14,1 proc. Wypracowany większy wolumen przeładowywanych kontenerów uzyskano dzięki m.in. otwarciu nowej linii armatora Tschudi.

Przy takim tempie wzrostu prognozowane przeładunki na koniec 2015 roku powinny osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton (w 2014 roku przeładunki wyniosły 23,4 mln ton) - przewiduje szefostwo portów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem skarbu państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu. W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane