• rozwiń
    • WIG20 2233.87 +0.35%
    • WIG30 2531.47 +0.32%
    • WIG 58751.67 +0.22%
    • sWIG80 11571.42 -0.14%
    • mWIG40 3746.86 -0.06%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Polscy kierowcy znów wjadą do Rosji? Dziś spotkanie na szczycie ws. przewoźników

Foto: PAP/Tomasz Waszczuk Foto: Polsko-rosyjskie rozmowy dot. przewoźników zakończą spór?

W piątek kontynuowane mają być w Moskwie polsko-rosyjskie rozmowy dot. zasad wykonywania przewozów drogowych oraz liczby zezwoleń na 2016 r. Mają w nich uczestniczyć wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit i jego rosyjski odpowiednik Nikołaj Asauł.

W czwartek w Moskwie odbyła się kolejna tura rozmów polsko - rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w sprawie zasady wykonywania transportu oraz ustalenia kontyngentu zezwoleń na przewozy drogowe dla obydwu krajów na rok 2016. W piątek w rozmowach mają uczestniczyć wiceminister infrastruktury i budownictwa odpowiedzialny za transport Jerzy Szmit i wiceminister transportu Federacji Rosyjskiej Nikołaj Asauł.

O północy z poniedziałku (15 lutego) na wtorek (16 lutego) straciły ważność pozwolenia na transport samochodowy towarów do Rosji. Do tej pory Polska i Rosja nie doszły do porozumienia ws. zasad i liczby pozwoleń na przewóz towarów. Oznacza to, że na razie polscy przewoźnicy mogą jeździć do Rosji tylko na podstawie specjalnych międzynarodowych zezwoleń - których Polska posiada 168.

Nowe przepisy

W grudniu ub.r. Rosjanie wydali przepisy wykonawcze do umowy międzyrządowej z 1996 r., która określa zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Rosją. Zmieniły one

znaczenie pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. przez filie firm zagranicznych traktując je, jako przewóz na rzecz kraju trzeciego. A liczba zezwoleń na tego typu przewóz jest bardzo ograniczona.

Według danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) brak zezwoleń na transport do Rosji to straty dla ponad 2,5 tys. firm mających flotę kilkunastu tysięcy samochodów. ZMPD szacuje, że brak porozumienia to strata 200 tys. przejazdów rocznie. Wartość każdego z nich to około 2 tys. euro.

W 2015 r. obowiązywał kontyngent w wysokości 250 tys. zezwoleń dla polskich kierowców podzielonych na trzy kategorie: przewozy tranzytowe, przewozy dwustronne i tzw. kraje trzecie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane