• rozwiń

Temat: Rosja. Stosunki zagraniczne

Polskie ciężarówki muszą opuścić Rosję. "Nie możemy się z tym zgodzić"

Polskie ciężarówki muszą opuścić Rosję. "Nie możemy się z tym zgodzić" Odtwórz: Polskie ciężarówki muszą opuścić Rosję. "Nie możemy się z tym zgodzić"
Foto: TVN24BiŚ | Video: tvn24 Foto: Z końcem stycznia stracą ważność rosyjskie pozwolenia dla polskich przewoźników | Video: Polskie ciężarówki muszą opuścić Rosję. "Nie możemy się z tym zgodzić"

- Przewozy, które dotychczas mogliśmy wykonywać, w tej chwili Rosjanie próbują nam ograniczyć. Nie możemy się z tym zgodzić - powiedział Jan Buczek, przewodniczący prezes Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Jak dodaje, "Rosjanie wprowadzili restrykcyjne prawo, które jest barierą szczególnie dla polskich przewoźników, bo specjalizujemy się na przewozach w tamtym kierunku".

31 stycznia stracą ważność rosyjskie pozwolenia dla polskich przewoźników, co oznacza, że w niedzielę do północy polscy przewoźnicy muszą opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej.

Jak poinformował jednak Buczek, "wiceminister Rosji wysłał akceptację propozycji polskiego ministra, aby do 15 lutego umożliwić powrót wszystkich ciężarówek do krajów rejestracji".

Zmiana przepisów

Przedmiotem sporu są grudniowe zmiany w przepisach.

Rosjanie do umowy międzynarodowej z 1996 roku wydali bowiem przepisy wykonawcze, które zmieniły sens pojęcia przewozu na rzecz kraju trzeciego. Nowe przepisy strona rosyjska rozciąga także na towary produkowane w Polsce, np. w firmach zagranicznych. Zgodnie z nowym prawem taki przewóz jest bardzo limitowany.

- Rosjanie wprowadzili nową definicję polegającą na tym, że trzeba spełnić pięć warunków. Producent, sprzedawca, miejsce załadunku, zleceniodawca i pojazd musi być z tego samego państwa - wyjaśnia przewodniczący prezes Stowarzyszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Jego zdaniem, "przedstawiciele administracji (rosyjskiej - red.) i przewoźników nie rozumiejąc istoty problemu oraz nowych osiągnięć w technologii transportowej zaczęli walczyć o dostęp do rynku poprzez ograniczenie innych". - W ten sposób wylano dziecko z kąpielą - dodał.

Jak przypominał Buczek, "przewoźnicy od wielu lat mają do czynienia z niepewnością na rynku wynikającą z przyczyn zewnętrznych, czasem wewnętrznych w Polsce". - Na zachowanie Rosjan nie mamy wpływu. Rosjanie taką taktykę stosują od lat - dodał.

-  Można powiedzieć, że jesteśmy do tego przyzwyczajeni, jednakże to jest uciążliwe dla naszej branży. Rosjanie wprowadzili restrykcyjne prawo, które jest barierą dla zagranicznych przewoźników. Dla polskich szczególnie, bo specjalizujemy się na przewozach w tamtym kierunku - tłumaczył Buczek.

Jak podkreślił, "przewozy, które dotychczas mogliśmy wykonywać, w tej chwili Rosjanie próbują nam ograniczyć. Nie możemy się z tym zgodzić".

Spotkanie w Warszawie

W piątek wieczorem polskie ministerstwo infrastruktury i budownictwa poinformowało, że w tej sprawie na poniedziałek zaplanowano kolejne rozmowy zespołów eksperckich w ramach polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych.

Spotkanie odbędzie się w Warszawie, w Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

W 2015 roku na rosyjskim rynku operowało ponad 2,6 tys. polskich firm. Dysponują one flotą od 25 do 26 tys. samochodów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (34)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
objektywny
Nie widze problemu. Towar bedzie trzeba wozic rikszami. Taniej, zdrowiej dla srodowiska a na powaznie czego my w Rosji szukamy ???. Przeciez Rosja to nasz najwiekszy, smiertelny wrog, cooo, czy sie myle ???.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Zestaw Kaczkofana
To co? Odprawiamy cały Obwód Kaliningradzki z kwitkiem? Jeśli ktoś jest tak głupi, że ledwo zipiącą gospodarkę pozbawia dodatkowego obrotu "bo tak", to niech i tak będzie.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SEBBAX
dlaczego się dziwicie ??? UE wprowadziła sankcje na Rosję - Rosja czyni to samo na zasadzie wzajemności... Polska powinna także zabronic wjazdu rosyjskich ciężarówek na teren Polski...
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Jurek5454
Mam nadzieję że vice versa dla ciężarówek Rosyjskich w Polsce tak po Katolicku było by sprawiedliwie. Niech Rosjanie omijają Polskę innym tranzytem.
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Franciszek5
To dziwie ze podczas wizyty naszego wiceministra MSZ z Rosyjskim odpowiednikjem bardziej wazna sprawa byl wrak Tupolewa nisz sprawa transportu . Nic sie nie stalo Polacy ,, damy rade ,,
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
AnonimW
No właśnie, oglądałem 2 filmy dokumentalne o tragedii w spolensku (kanadyjski oraz usa) ewidentnie wina była po stronie pilota. Po prostu wiedział jedno: jak nie wyląduje to straci pracę. Naraził siebie i przy okazji obsługę samolotu.
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
grześko1981
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane