• rozwiń
    • WIG20 2321.52 -0.12%
    • WIG30 2665.88 -0.35%
    • WIG 60372.23 -0.26%
    • sWIG80 11904.75 +0.10%
    • mWIG40 4071.71 -0.90%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Szybciej z Poznania do Warszawy. Szykuje się przebudowa trasy

Szybciej z Poznania do Warszawy. Szykuje się przebudowa trasy
Foto: Shutterstock Foto: Podpisano umowę na przebudowę trasy kolejowej Poznań – Warszawa

Umowę na modernizację trasy kolejowej E-20 na odcinku Poznań – Warszawa między Swarzędzem a Barłogami podpisano w czwartek w Koninie (Wielkopolskie). Wartość umowy wynosi około 840 milionów złotych netto.

Przebudowę wykonywać będzie firma Torpol S.A. To pierwsza z trzech podpisanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) umów na prace realizowane w ramach projektu: "Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz".

Trasa do remontu

Między Swarzędzem a Barłogami zmodernizowanych zostanie około 100 km torów i zamontowanych będzie 111 rozjazdów. Ponadto, planowana jest wymiana około 300 km sieci trakcyjnej, przebudowa siedmiu mostów i siedmiu wiaduktów kolejowych.

Na linii zmieni się system sterowania ruchem kolejowym; w Koninie powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania, które będzie odpowiadało za bezpieczne przejazdy pasażerskie i transport towarów między Swarzędzem a Kołem.

Jak podało w czwartek biuro prasowe PKP PLK, efektem przebudowy będzie szybsza, bezpieczniejsza podróż i transport towarów. Dzięki zmodernizowanym stacjom pasażerowie będą mogli liczyć na większy niż dotąd komfort podróży.

Co powstanie?

W Koninie powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony. Przebudowane zostanie m.in. przejście pod torami. Wspólnie z miastem wybudowany zostanie wiadukt drogowy na połączeniu ul. Wyzwolenia i Paderewskiego, co znacznie usprawni ruch drogowy w mieście. Przebudowę peronów zaplanowano także w Kole i na przystanku Konin Zachód. Stacje zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Przejścia pod torami zastąpią dotychczasowe kładki.

Pierwsze roboty związane z modernizacją linii łączącej Warszawę i Poznań rozpoczną się 12 czerwca i potrwają dwa lata. Przebudowa wiązać się będzie z czasowym całkowitym zamknięciem odcinków remontowanej linii. Do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60-km odcinek Podstolice – Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie natomiast 40-km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane na jednym torze, a ruch pociągów będzie prowadzony drugim torem.

Komunikacja zastępcza

Do obsługi ruchu regionalnego na zamkniętych odcinkach będzie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa – Poznań pojadą zmienioną trasą z Poznania przez Gniezno – Inowrocław Rąbinek – Kutno do Warszawy.

Według PKP PLK, równoczesne prace na dwóch torach pozwolą skrócić czas robót budowlanych z 51 do 24 miesięcy.

- Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych - poinformował członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. realizacji inwestycji Arnold Bresch.

Przebudowa linii zwiększy m.in. możliwości przepustowe i pozwoli na przejazd nawet 500 pociągów na dobę. Pociągi dalekobieżne pojadą na całym odcinku z prędkością 160 km/h. Budowa nowego systemu sterowania ruchem pociągów, wraz z kompleksową modernizacją sieci trakcyjnej i układów zasilania, pozwoli na jazdę pociągów z nowoczesnymi lokomotywami o większej mocy.

Pociągi pojadą szybciej

Modernizacja linii ma też znaczenie w przypadku przewozów towarowych: trasa zostanie dostosowana do obsługi pociągów o długości 750 m, będą po niej sprawnie przejeżdżały cięższe ładunki.

Biuro prasowe PKP PLK podało, że obecny stan techniczny linii nie pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h na ponad 60 km, m.in. na odcinku trasy między Swarzędzem a Barłogami. Bez zaplanowanych prac podróże między Warszawą a Poznaniem i miastami leżącymi na tej trasie byłyby z roku na rok coraz dłuższe.

Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew - Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł i jest współfinansowany przez Unię Europejską. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Duza Dziura
Z Poznania to już raczej na zachód niż do wioski zwanej Warszawą
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane