• rozwiń
    • WIG20 2203.01 -1.58%
    • WIG30 2534.01 -1.76%
    • WIG 57693.09 -1.55%
    • sWIG80 13549.08 -0.28%
    • mWIG40 4340.93 -2.42%

Ostatnia aktualizacja: 2018-06-15 17:15

Dostosuj

Temat: Motoryzacja

Jest nowy odcinek ważnej trasy. Ale kierowcy poczekają

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? Odtwórz: Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?
Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego? "Źródło: tvn24bis.pl"

Gotowy jest już ponad sześciokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten będzie częścią trasy Via Carpatia, a jego budowa kosztowała ponad 340 milionów złotych. Kierowcy na razie jednak nim nie pojadą.

Jak powiedziała w środę na konferencji prasowej rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, kierowcy będą musieli zaczekać na budowany przez samorząd Rzeszowa łącznik z węzłem Rzeszów Południe. - Dopiero gdy ta inwestycja będzie gotowa, będziemy mogli oddać ten odcinek kierowcom - dodała.

Jak powiedział rzecznik rzeszowskiego magistratu Maciej Chłodnicki, łącznik wraz między innymi z dwoma rondami zostanie oddany 30 listopada br. Pierwotnie inwestycja ta o długości około trzech kilometrów miała zostać ukończona we wrześniu br., ale, jak tłumaczył Chłodnicki, w czasie budowy jeden z nasypów zaczął "osiadać".

- Wykonawca musiał zastosować metodę obciążeniową, co wydłużyło termin oddania inwestycji. Mamy jednak zapewnienie firmy, że wszystko będzie gotowe na 30 listopada br. - podkreślił rzecznik.

Nowatorska metoda

Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Jak powiedział na konferencji prasowej Marcin Kaczmarczyk z pierwszej z firm, kontrakt był sporym wyzwaniem dla wykonawców.

- Teren, w którym pracowaliśmy, był zurbanizowany, dodatkowo musieliśmy pokonać duże różnice wysokości - dodał Kaczmarczyk i podał kilka danych pokazujących ogrom prac wykonanych na odcinku - ponad milion metrów sześciennych nasypów, 37 tysięcy metrów sześciennych użytego betonu i około 3,8 tys. ton użytej stali.

Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona, jak tłumaczył Kaczmarczyk, na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie.

Na wybudowanym już odcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne były też nasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów, jest jednym z największych w kraju.

W ramach budowy powstała też między innymi ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.

Część europejskiego szlaku

Droga S19 będzie częścią europejskiego szlaku Via Carpatia z Kłajpedy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. W Polsce jej długość wyniesie blisko 700 kilometrów.

Do tej pory na Podkarpaciu gotowe są trzy fragmenty tej trasy: Stobierna - węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód - Świlcza i Sokołów Małopolski - Stobierna. Na pozostałych odcinkach prowadzone są prace przygotowawcze lub trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawców.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane