• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60910.11 -0.42%
    • sWIG80 12106.14 -0.11%
    • mWIG40 4204.24 -0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-04-18 17:15

Dostosuj

Wielka modernizacja kolei na Śląsku. Spółka zmienia plany

Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy Odtwórz: Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy
Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy "Źródło: PKP Intercity"

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe z funduszy na lata 2014-2020 zamierza wykonać tylko część przygotowywanych prac dotyczących linii E 65 na terenie województwa śląskiego. Z projektu o wartości około 4 miliardów złotych, obecnie planowane są roboty za 2 miliardy złotych.

Chodzi o wiodącą przez ten region część kolejowego połączenia Warszawy z granicą państwa w Zebrzydowicach, a także ważne fragmenty kluczowych w ruchu regionalnym relacji Gliwice - Katowice - Częstochowa oraz Bielsko-Biała - Katowice.

Jakie inwestycje

Jak poinformował rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, z przygotowywanego w ostatnich latach, pierwotnie szacowanego na 4 mld zł projektu, na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości około 2 miliardów złotych.

Remont i rozbudowa przecinającego konurbację katowicką, silnie obciążonego między innymi ruchem aglomeracyjnym odcinka Będzin - Katowice - Tychy, zostały odłożone na kolejne lata.

Takie plany zarządcy kolejowej infrastruktury oznaczają między innymi odsunięcie na okres po 2020 roku planowanego na gruncie powstającej w województwie śląskim metropolii zwiększenia tam roli transportu kolejowego. Już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

W ramach ogłaszanego wcześniej, wartego blisko 9 mld zł planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. miał objąć linie o długości 870 km, PLK zapowiadały m.in. remont i częściową rozbudowę magistrali E 65.

Finansowanie projektu

Formalnie cały duży projekt nazwano: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska". Jego I etap ma dotyczyć linii E 65 na odcinku Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o łącznej długości ok. 85 km. - To bardzo ważne przedsięwzięcie "wpisane" w infrastrukturę aglomeracji - przypomniał Siemieniec.

W grudniu 2015 roku PLK ogłaszała przetargi na wykonanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń dla całego zakresu I etapu. Według rzecznika spółki cała ta dokumentacja obecnie powstaje. - W obecnej perspektywie planujemy sprawnie wykonać odcinek Tychy - Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice o szacowanej wartości 2 mld zł. Zmodernizowana będzie linia, przystanki i stacje, w tym stacja Czechowice-Dziedzice - przekazał Siemieniec.

Wyjaśnił, że to na te prace trafi zaakceptowana w środę przez Komisję Europejską dotacja z trzeciego konkursu unijnego instrumentu Conecting People Facility (CEF). Zgłoszony tam przez PLK projekt dotyczący tego fragmentu linii E65 ma wartość 111,7 mln euro (przy prawie 95 mln euro dofinansowania z CEF).

- Zarekomendowane obecnie wsparcie Komisji Europejskiej planujemy uzupełnić środkami z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - zapowiedział rzecznik PLK. - Pozostały zakres projektu (północny) jest dla PKP Polskich Linii Kolejowych również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie (on - red.) realizowany w kolejnej perspektywie - zasygnalizował.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane