• rozwiń
    • WIG20 2212.15 +1.32%
    • WIG30 2500.06 +1.21%
    • WIG 57986.45 +0.99%
    • sWIG80 11453.40 +0.21%
    • mWIG40 3649.14 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Łódź będzie miała prawie metro

Łódź będzie miała prawie metro
Foto: Materły prasowe Foto: Według PKP PLK tunel wywiercony z pomocą tarcz TBM, używanych m.in. do budowy metra, będzie zaczynał się w zachodniej części nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna, dalej pobiegnie w okolice centrum handlowego Manufaktura

Dwie podziemne stacje - w centrum Łodzi oraz w pobliżu Manufaktury - zlokalizowane mają być na trasie podziemnej kolei po powstaniu tunelu łączącego dworce Łódź: Fabryczna, Kaliska i Żabieniec. Prace nad studium wykonalności PKP PLK chce zakończyć w 2015 r.

Jak poinformowano w piątek, PKP PLK opracowują studium wykonalności, które uwzględnia potrzebę budowy dwóch podziemnych stacji.

Specjalne tarcze

Według PKP PLK tunel wywiercony z pomocą tarcz TBM, używanych m.in. do budowy metra, będzie zaczynał się w zachodniej części nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna, dalej pobiegnie w okolice centrum handlowego Manufaktura. Następnie od okolic ul. Ogrodowej do stacji Łódź Kaliska i Żabieniec tunel rozgałęzi się na cztery jednotorowe odrębne tunele. Jego łączna długość sięgnie 5 km.

Jak podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK, taka inwestycja powstaje w mieście raz na 100-150 lat. - Wiemy, że jest to jedyna okazja, by tunel został zbudowany zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców i spełniał również potrzeby pasażerów podróżujących pociągami aglomeracyjnymi po regionie łódzkim - zaznaczył.

Według niego prace prowadzone od drugiej połowy 2014 r. uwzględniają potrzebę budowy dwóch stacji: pierwszej - w centrum miasta, w pobliżu ulicy Zielonej i Piotrkowskiej oraz drugiej - w pobliżu centrum handlowego Manufaktura.

- Szukamy najlepszych rozwiązań, również finansowych, dla przeprowadzenia tej inwestycji. Przygotowując się do niej uwzględniamy wszystkie wymagania inżynieryjne, środowiskowe i związane z ochroną konserwatorską, na jakie natrafimy budując tunel i stacje pod centrum Łodzi - dodał.

Pełna dokumentacja

Jak poinformował Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PKP PLK, w pierwszej połowie 2015 r. wykonano dokumentację geologiczno–inżynierską, hydrogeologiczną oraz opracowano aktualizację techniczną. Prace nad studium wykonalności, warte prawie 3 mln zł, mają zakończyć się w 2015 r.

- Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na inwestycję w formule 'zaprojektuj i buduj', która będzie realizowana z wykorzystaniem środków UE na lata 2014–20 - zaznaczył Dutkiewicz.

Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się inwestycja, ale - według przedstawicieli kolejowej spółki - powinna zakończyć się do 2022 r. W Kontrakcie Terytorialnym dla Łódzkiego na budowę tunelu kolejowego pod Łodzią zapisano 2 mld zł.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
michal_berger
Doskonała wiadomość. Łódź to miasto, które rozwija się już bardzo dynamicznie i za kilka lat będzie hitem. Tunel kolei aglomeracyjnej będzie wielkim plusem.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane