• rozwiń
    • WIG20 2158.94 -0.47%
    • WIG30 2459.33 -0.39%
    • WIG 57502.14 -0.29%
    • sWIG80 11763.70 +0.51%
    • mWIG40 3786.21 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-11-29 17:15

Dostosuj

PKP ma pomysł, jak nie stracić dotacji. "Wszystkie Darty będą gotowe do 28 grudnia"

Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy Odtwórz: Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy
Foto: Pesa | Video: PKP Intercity Foto: Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 roku | Video: Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy

PKP Intercity zawarło z PESĄ Bydgoszcz porozumienie, które zakłada, że mimo opóźnień w dostarczeniu pociągów uda się zachować unijną dotację - poinformował w czwartek prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz Ale dodał też, że porozumienie zakłada także możliwość odstąpienia od kontraktu przez PKP Intercity.

Porozumienie zakłada kilka etapów. - W pierwszym etapie PESA dostarcza gotowe pociągi z pełną dokumentacją, w tym zezwoleniami z Urzędu Transportu Kolejowego do 31 grudnia br. W drugim etapie zabezpieczamy środki na depozycie bankowym i następnie przystępujemy do rygorystycznych testów. Po ich zakończeniu i spełnieniu przez pociągi naszych wymagań zwalniane będą środki za każdy kolejny odebrany pojazd - powiedział Leonkiewicz.

Dodał, że porozumienie jest zaakceptowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i pozwoli na utrzymanie dotacji unijnej na zakup pojazdów.

Opóźnienie

W przypadku niedostarczenia do końca roku wszystkich 20 Dartów producent (PESA – Bydgoszcz) oraz PKP Intercity mogą stracić ok. 570 mln zł z dotacji unijnej przeznaczonej na zakup tych pociągów.

- My pojazdy zbudujemy do końca roku, ale brakuje czasu na przeprowadzenie testów. Pracujemy na najwyższych obrotach i w najbliższych dniach będziemy przekazywać kolejne Darty - powiedział prezes PESA Bydgoszcz Tomasz Zabolicki.

- Wszystkie będą gotowe do 28 grudnia - dodał.

Mało czasu

Pytany o przyczynę opóźnień, Zaboklicki wskazał, że od początku producent "miał mało czasu". - Siedem miesięcy czekania na decyzje rządową, czy kontrakt będzie podpisany w związku z tym zostało nam 13 miesięcy na realizację kontraktu. A po drugie zmiana przepisów dotyczących homologacji pociągów - to nam zabrało trzy miesiące - powiedział Zaboklicki.

Leonkiewicz poinformował, że porozumienie zakłada także możliwość odstąpienia od kontraktu przez PKP Intercity. - Oznacza to, że możemy odebrać część pociągów np. kilkanaście i wypowiadamy umowę i za te pozostałe pojazdy nie zapłacimy - powiedział Leonkiewicz.

Dodał, że przewoźnik nalicza kilkadziesiąt tysięcy złotych dziennie kary za każdy pociąg. PESA Bydgoszcz miała dostarczyć 20 Dartów do 14 grudnia br., ale do tej pory PKP Intercity odebrała tylko jeden. Pierwotnie Darty miały wyjechać na tory wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, czyli od 13 grudnia br.

- Zakładamy, że dzisiaj odbierzmy dwa kolejne i w kolejnych dniach powinno to znacznie przyspieszyć – powiedział Leonkiewicz. Pytany czy pasażerowie pojadą w tym roku Dartami odpowiedział: "taki mamy plan".

Według założeń przewoźnika Darty mają jeździć na trasie Bielsko Biała – Warszawa – Lublin oraz Jelenia Góra – Warszawa – Białystok.

Polskie pendolino

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Producent musi dostarczyć pociągi do końca roku, bo inaczej będzie trzeba zwrócić dotację unijną.

Darty, określane, jako „polskie pedolino”, posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h.

Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki wifi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
RiffRaff666
Proponuję się nie spieszyć i coś ustalić. Pojazdy takie jak pociągi mają być bezpieczne i niech zostaną wykonane fachowo aby później nie było poprawek lub zbędnych postojów. Czas nie jest aż tak ważny bo małe opóźnienie teraz może pomóc uniknąć większych problemów w przyszłości. Pomyślcie o tym.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
CzaplaR
Myślę, że to porozumienie to optymistyczny znak, że pod względem formalnym wszystko jest w tej sprawie zabezpieczone. Teraz wystarczy dopingować Pese, żeby końcówka prac przebiegła sprawnie i będziemy niedługo mogli się cieszyć fajnymi nowiuśkimi pociągami.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
lsd
Loading...
lsd
Wszystko jasne. PKP nie ma pieniędzy i wymyśla coraz to nowe bariery by grać na zwłokę. Żeby dostać dotację najpierw trzeba wyłożyć swoje nie ważne skąd. A tu już brak płynności finansowej... Ale niech będą te nowe pociągi, bo inaczej ten sukces przypisze sobie PiS.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane