• rozwiń
    • WIG20 2207.25 -1.02%
    • WIG30 2509.43 -0.87%
    • WIG 58447.30 -0.69%
    • sWIG80 11609.77 +0.04%
    • mWIG40 3809.56 +0.31%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Transport

PKP Cargo zarobiła 156 mln zł. Pracownicy dostaną podwyżki?

PKP Cargo zarobiła 156 mln zł. Pracownicy dostaną podwyżki?
Foto: PKP Foto: PKP Cargo chce do 2016 r, wypracować 100 mln zł oszczędności

Grupa PKP Cargo wypracowała w pierwszym półroczu 2015 r. 156 mln zł zysku netto przy przychodach 2,1 mld zł - poinformował w czwartek w Warszawie prezes PKP Cargo Adam Purwin. Spółka chce do 2016 r, wypracować 100 mln zł oszczędności.

Jak przekonywał Purwin, taki wynik spółki to efekt: nabycia w tym roku czeskiego przewoźnika AWT w "okazyjnej cenie", aktywnej polityki sprzedażowej, dynamicznego rozwoju na rynkach międzynarodowych oraz poprawy efektywności działań całej grupy PKP Cargo.

Więcej przewozów

W pierwszym półroczu grupa PKP Cargo w ujęciu rocznym przewiozła o 2 proc. więcej materiałów. W tym samym okresie wzrosły także przewozy zagraniczne. PKP Cargo przewiozło poza krajem blisko 2,9 mln ton towarów (wzrost o 136 proc. rdr). Na podobnym poziomie do ubiegłego roku utrzymano przewozy w kraju. Liczone masą, wyniosły one 49,3 mln ton (spadek o 1 proc. rdr), a pracą przewozową 13,38 mld tkm (spadek o 1 proc. rdr). Udział Grupy PKP Cargo w rynku przewozów towarowych w Polsce wyniósł na koniec czerwca 56,1 proc. w ujęciu pracy przewozowej.

W pierwszy półroczu br. PKP Cargo przewiozła mniej kruszyw i materiałów budowlanych o 12 proc. rdr. Z kolei dzięki koniunkturze w przemyśle, drugi kwartał był bardzo dobry dla PKP Cargo pod względem przewozów metali i rud. - W drugim kwartale zwiększyliśmy przewozy rud i metali o 13 proc. rok do roku. Nasi klienci zgłaszają zapotrzebowanie na przewozy w kolejnych miesiącach - powiedział członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo Jacek Neska.

Spadek przeładunków

Przedstawiciele spółki poinformowali, że spadek przeładunków kontenerów w polskich portach w drugim kwartale (- 24 proc. rdr), rosyjskie embargo oraz mniejszy popyt na samochody i części samochodowe na Wschodzie negatywnie wpłynęły na dynamikę przewozów intermodalnych. W okresie od kwietnia do czerwca przewozy PKP Cargo w tym segmencie spadły o 7 proc. rdr, co w całym pierwszym półroczu oznacza powtórzenie wyniku z poprzedniego roku (0,9 mld tkm).

PKP Cargo spodziewa się jednak, że przewozy intermodalne wykonywane przez spółkę wzrosną w najbliższej przyszłości, zwłaszcza po uzyskaniu dostępu do zlokalizowanego terminalu w Ostawie Paskov, rozbudowie terminalu w Poznaniu Franowie oraz zlikwidowaniu wąskich gardeł na infrastrukturze doprowadzającej do polskich portów.

W drugim kwartale 2015 r. odnotowano wyraźną poprawę w przewozach węgla, mającego największy udział w towarowych przewozach kolejowych. W tym okresie PKP Cargo zanotowało wzrost o 17 proc. w ujęciu rocznym w zakresie pracy przewozowej. W całym pierwszym półroczu oznacza to wzrost o 11 proc. (5,6 mld tkm) w porównaniu do poprzedniego roku.

Dwucyfrowy wzrost

Spółka przygotowuje nową strategię działania na lata 2016-2020, która zakłada koncentrację na rozwoju międzynarodowym oraz kontynuacji zainicjowanych procesów konsolidacji poszczególnych obszarów biznesowych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności spedycyjnej i terminalowej. - Kierunek rozwój dla PKP Cargo jest jeden, to jest zagranica i międzynarodowa obecność. Patrząc długo terminowo widać, że rynek krajowy to nie jest rynek, który może gwarantować PKP Cargo dwucyfrowy wzrost, co roku - powiedział Purwin.

Członek zarządu ds. Finansowych Łukasz Hadyś poinformował, że spółka chce zrealizować także program oszczędnościowy; w ciągu 2 lat oszczędzić 100 mln zł. Oszczędności mają wynikać z dostosowania zasobów IT do potrzeb grupy, optymalizacji zaplecza utrzymaniowo-naprawczego, racjonalizacji potrzeb zakupowych oraz usprawnienia procesu eksploatacji taboru. - W tym roku widzimy potencjał na oszczędności rzędu od kilku do kilkunastu milionów złotych - powiedział Hadyś.

Purwin poinformował także, że zarząd 7 września spotka się ze związkowcami. - Chcemy na spotkaniu pokazać wyniki spółki, z których płyną określone wnioski podobnie jak z obecnej sytuacji na rynku węgla. Niezależnie od rozmów ze stroną społeczną zdecydowaliśmy się na wdrożenie podwyżki w wysokości 200 zł brutto, czyli 110 zł netto na każdego pracownika - powiedział Purwin.

Chcą podwyżek

Działające w PKP Cargo związki zawodowe są ze spółką w sporze zbiorowym od 7 lipca. Pod koniec lipca władze PKP Cargo i przedstawiciele związków zawodowych nie porozumieli się, co do wysokości podwyżek dla pracowników spółki. Związki domagają się podwyżki płac o 250 złotych dla każdego pracownika. Strony podpisały protokół rozbieżności. Referendum strajkowe zostało przeprowadzone 21 sierpnia wzięło w nim udział 57 proc. zatrudnionych w spółce pracowników, spośród biorących udział w 96 proc. opowiedziało się za przeprowadzeniem strajku.

PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie - wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem jest PKP.

 

Pod koniec lipca pracownicy PKP Cargo okupowali siedzibę spółki w Warszawie. Domagali się podwyżek.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane