• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

W UE recesja, Rosja zamyka granicę, a Polska eksportuje na potęgę

W UE recesja, Rosja zamyka granicę, a Polska eksportuje na potęgę
Foto: sxc.hu Foto: Liczbę eksporterów w Polsce szacuje się na 90 tys

Tempo wzrostu eksportu w 2015 roku może wynieść 5,5 proc. i w sprzedaży towarów za granicę powinniśmy przekroczyć poziom co najmniej 172 mld euro - poinformował w czwartek na spotkaniu z dziennikarzami wicepremier minister gospodarki Janusz Piechociński.

Przypomniał, że w 2014 roku eksport osiągnął wartość 163,1 mld euro, a więc o 5,5 proc. więcej, niż w 2013 r.

- Mamy bardzo dobry wynik za pierwszy kwartał tego roku, bo w kwartale zimowym (było) 5,2 proc. wzrostu. Ale twierdzimy (...), że w tym roku dynamika wzrostu eksportu powinna zamknąć się na poziomie 5,5 proc. i powinniśmy przekroczyć w tym roku co najmniej 172 mld euro - powiedział Piechociński.

Zaznaczył, że wzrost nastąpił mimo recesji w UE oraz zamknięcia dostępu do części rynków na wschodzie.

Eksport musi rosnąć

Wicepremier przypomniał, że wg danych z 2014 roku eksport stanowi około 42 proc. PKB Polski. Jednak zauważył, że aby polska gospodarka pozostała konkurencyjna w globalizującym się świecie, potrzeba, by udział eksportu w PKB w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnął poziom 60 proc. Dlatego

też - wyjaśnił - jego resort kładzie nacisk na umiędzynarodowienie polskiej gospodarki i jej promocję w świecie.

Piechociński podkreślił, że MG zamierza skoordynować działania promujące polską gospodarkę prowadzone przez władze centralne, regionalne, organizacje biznesowe i pozarządowe, i prezentować ją w świecie m.in. za pomocą programu Brand.pl.

Razem w Brand.pl

Wskazał, że chce połączenia działań oddziałów zajmujących się promocją gospodarki i biznesu, skoordynować je z polityką władz gospodarczych, przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i organizacji pracodawców.

- Bardzo istotne jest dla nas to, by w tym, co robimy na szczeblu dyplomacji i polityki krajowej widzieć także politykę i dyplomację miast partnerskich i regionów - powiedział wicepremier.

W ramach programu Brand.pl MG zamierza powołać zespół, do którego wejdą eksperci resortu gospodarki, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Agencji Rozwoju Rolnictwa, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, a także urzędów marszałkowskich. Razem opracują mechanizmy współpracy w działaniach promocji polskiej gospodarki za granicą.

Ministerstwo Gospodarki pracuje obecnie nad porozumieniem w tej sprawie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (5)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
mareklondon
niezly trik przed wyborami to z kad byly te warzywa w bankach zywnosci i sie psuly powysypane warzywa jablka na kompos a moze z marsa oni ludzi maja za kretynow
  • 1
  • 5
  • zgłoś naruszenie
zamknij
baldie
Ciekawe jak to PO robi, że z jednej strony tyle kolesiostwa a z drugiej, mimo faktycznego kryzysu w UE i na świecie, to jakoś nie przeszkadzają gospodarce? PiS w czasach prosperity, jeszcze przed kryzysem, potrafił tylko hamować rozwój... Ciekawe co będzie po wyborach.
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane