• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

PERN wydaje krocie na terminal naftowy, a i tak zarabia więcej niż rok wcześniej

PERN wydaje krocie na terminal naftowy, a i tak zarabia więcej niż rok wcześniej
Foto: TVN24\Archiwum Foto: Zysk netto Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych „Przyjaźń” za 2014 r. wyniósł 207,2 mln zł

Zysk netto Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) „Przyjaźń” za 2014 r. wyniósł 207,2 mln zł i był wyższy od uzyskanego w 2013 r., gdy osiągnął on poziom 205,8 mln zł - poinformowała w czwartek spółka.

- Ten wynik cieszy tym bardziej, że w ubiegłym roku rozpoczęliśmy budowę Terminala Naftowego w Gdańsku, jedną z największych inwestycji w historii PERN – powiedział prezes PERN Marcin Moskalewicz. Zaznaczył, iż spółce „udało się zrealizować wiele działań poprawiających efektywność funkcjonowania oraz optymalizację kosztów”.

Inwestycja

Jak podał PERN, w 2014 r. przychody ze sprzedaży wyniosły tam 625 mln zł i były wyższe jako liczone rok do roku o 3 proc. W 2013 r. spółka zamknęła przychody ze sprzedaży na poziomie 608,4 mln zł. Zysk z działalności operacyjnej PERN w 2014 r. osiągnął 237,7 mln zł przy 216,7 mln zł w 2013 r.

PERN w 2013 r. rozpoczął na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju Terminala Naftowego. To strategiczna inwestycja spółki, która ma zapewnić m.in. elastyczność dostaw ropy naftowej dla polskich i niemieckich rafinerii. Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowane jest po koniec 2015 r.

Nowy terminal w 2018 roku

Terminal Naftowy PERN w Gdańsku służył będzie do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.

Budowa terminalu będzie realizowana w dwóch etapach. Trwający obecnie pierwszy obejmuje m.in. sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześc. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminalu zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.

PERN jest jednoosobową spółka Skarbu Państwa, strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i należącą do tzw. infrastruktury krytycznej. Zarządza na terenie kraju siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,2 mln metrów sześc. Rurociągami naftowymi spółka tłoczy surowiec z Rosji - ok. 50 mln ton rocznie - do rafinerii PKN Orlen i Grupy Lotos oraz rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane