• rozwiń

Temat: Pendolino na torach

Pendolino wreszcie na torach. Tłumów nie było

Pendolino wreszcie ruszyło Odtwórz: Pendolino wreszcie ruszyło
Foto: PAP/ Rafał Guz | Video: tvn24 Foto: pendolino-dla-bis-16.jpg | Video: Pendolino wreszcie ruszyło

Szybciej niż zwykłe składy i punktualnie - w niedzielę pociągi Pendolino rozpoczęły regularne przewozy pasażerskie. Pierwszy skład ruszył po 6 rano z Krakowa. Do stolicy dotarł na czas. - PKP Intercity rzuca rękawicę przewoźnikom autobusowym - powiedział prezes spółki Marcin Celejewski.

Pociąg Pendolino, który wyruszył o godzinie 6.05 z Krakowa do Trójmiasta przez Warszawę wjechał na dworzec Warszawa Centralna o godzinie 8.33 – zgodnie z rozkładem jazdy.

Rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska powiedziała, że łącznie na trasie z Krakowa do Trójmiasta będzie podróżować pociągiem ponad 500 pasażerów. Po godz. 6.30 z Warszawy wyjechał Pendolino do Krakowa. W tym składzie było ok. 100 pasażerów. Pociąg dotarł do stolicy Małopolski około godz. 9.00.

Konkurencja

- PKP Intercity rzuca rękawicę wszystkim przewoźnikom autobusowym - powiedział prezes zarządu

PKP Intercity Marcin Celejewski, podczas konferencji prasowej w niedzielę na Dworcu Centralnym. Celejewski przyjechał Pendolino z Krakowa.

Zapewnił, że czasy podróży zapowiedziane przez PKP Intercity będą utrzymane. - Mam nadzieję, że to będzie taka nowa świecka tradycja, że pociągi PKP Intercity będą jeździć zgodnie z rozkładem, szybciej, w dobrej cenie i na europejskim poziomie - podkreślił Celejewski.

Dzięki Pendlino, skrócić mają się czasy podróży między największymi miastami. Jak zapowiada PKP Intercity podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć powyżej 160 km/h.

- Do tej pory sprzedaliśmy na Pendolino ok. 60 tys. biletów. Pociągi Pendolino, które w niedzielę po południu pojadą, mają obłożenie ok. 95 proc., np. ten jadący z Krakowa do Trójmiasta - dodała Szopowska.

Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Ale po wyczerpaniu puli najtańszych biletów  pasażerowie będą musieli zapłacić więcej. Co ważne, biletu nie można kupić biletu u konduktora, a jazda bez biletu wiąże się z naliczeniem przez przewoźnika kary w wysokości 650 zł.

Pociągi Premium, czyli Pendolino oferują dwie klasy: pierwszą i drugą. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej.

CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O PENDOLINO, ZANIM WSIĄDZIESZ?

Kłopoty i porozumienie

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju tego roku minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją. Z powodu opóźnienia firmy rozmawiały

o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.

Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (27)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
lokson81
Tu masz zdjęcia:
http://intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/nasze-pociagi/express-intercity-premium.html
miejsca dużo więcej niż w autobusie, czy samolocie. Nie wiem, skąd te spostrzeżenia?
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
miszmasz24
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
miszmasz24
roboczego, ma przewieźć dużą liczbę do i z pracy w przeciętnych, jak na standardy zachodnie - warunkach, możliwie jak najszybciej U nas puszczono go na trasy dalekobieżne... bzdura! Luksus na Polskie warunki...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sumary
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sumary
Na trasie Pendolino w małych miastach poprzesuwano godziny pociągów dowożących ludzi do pracy na mniej optymalne godziny, żeby pendolino miało pierwszeństwo.
Fajnie by było, gdyby dziennikarze zauważyli, że Polska to nie tylko Warszawa, Gdańsk i Kraków.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
krzysztof1111
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
obserwatorpl300
... "tlumow nie ma", a dlaczego ?, bo po pierwsze : bilety sa za drogie , a po drugie : sprzet zakupiono z podatkowych wplywow - wczesnej relizacji i nie tlumaczmy sie amortyzacja ... .
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Klapek
Ale hamulce ma dalej rodem z lat 60-tych. Piszczące zaciski...
Ciekawe, kiedy doczekamy się połączenia z Berlinem via Szczecin.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
SkarbiecTuvalu
Nie chce nic mowic ale dla trasy krakow - warszawa srednia predkosc wyszla 116 km/h ,jakos nie powala ,nie mowiac juz o tym ze z wawy do krakowa jechal wolniej ,wtf,gdzie do 160 a co dopiero 250 km/h.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane