• rozwiń
    • WIG20 2196.99 +0.41%
    • WIG30 2494.13 +0.32%
    • WIG 56642.84 +0.14%
    • sWIG80 11187.30 -0.42%
    • mWIG40 3962.26 -0.47%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Temat: Gospodarka

Wielka awaria w urzędach usunięta. "Obsługa może być prowadzona normalnie"

Awaria informatyczna w urzędach w całym kraju Odtwórz: Awaria informatyczna w urzędach w całym kraju
Awaria informatyczna w urzędach w całym kraju "Źródło: tvn24bis"

Działanie Systemu Rejestrów Państwowych, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Obsługa w urzędach może być prowadzona normalnie - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.

Awaria informatyczna w urzędach w całym kraju trwała od godzin porannych.

Nie działały System Rejestracji Państwowych, CEPiK oraz ePUAP. Nad przywróceniem sytemu pracował sztab kryzysowy. Pierwsze informacje o problemach w urzędach dostaliśmy na Kontakt24.

Jak po godzinie 13.00 podało na Twitterze Ministerstwo Cyfryzacji, "działanie SRP, CEPiK oraz platformy ePUAP zostało przywrócone".

"Oznacza to, że obsługa w urzędach może być prowadzona normalnie" - czytamy w komunikacie MC.

Z kolei rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki Igor Ryciak podał, że działają też serwisy e-PUAP oraz serwisy pz.gov.pl, i cepik.gov.pl i obywatel.gov.pl.

- Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości - powiedział Ryciak.

Awaria

Jak wyjaśniał we wtorek rano w rozmowie z tvn24bis.pl Karol Manys, rzecznik resortu cyfryzacji, awaria miała charakter ogólnopolski. - Za wcześnie mówić o jej przyczynach - tłumaczył wówczas.

Manys podkreślał, że w Centralnym Ośrodku Informatyki, który odpowiada za te systemy, powołano sztab kryzysowy, którego zadaniem było możliwie jak najszybsze przywrócenie wszystkich funkcjonalności.

Petenci rozczarowani

Rozczarowania z powodu awarii nie kryły osoby, które wybrały się dziś rano do urzędów. Jedna z kobiet przyznała reporterowi TVN24, że nie udało jej się załatwić sprawy w białostockim urzędzie miasta. 



- Urzędnicy sami nie wiedzieli o awarii. To się zdarza. Nie daj Boże, aby to hakerzy. Ja bym ich udusiła - powiedziała.

Inny mężczyzna stwierdził, że cała sytuacja jest "śmieszna". - To paranoja. (Urzędnicy - red.) siedzą na stanowiskach, nie wiadomo po co - dodał.

Czym jest SRP?

System Rejestrów Państwowych (SRP) to centralna baza danych, która łączy najważniejsze ewidencje, m.in. Rejestr PESEL, Rejestr Dowodów Osobistych oraz Rejestr Stanu Cywilnego.

SRP wykorzystywany jest przez urzędy miast i gmin oraz urzędy stanu cywilnego przy załatwianiu spraw dotyczących m.in. dowodów osobistych, meldunków, aktów stanu cywilnego (czyli aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu).

Celem powstałego w 2015 roku systemu było usprawnienie usług świadczonych przez administrację i znaczące obniżenie kosztów utrzymania rejestrów oraz kosztów społecznych. W efekcie obywatele mieli już nie przenosić informacji oraz dokumentów między urzędami, aby załatwić swoje sprawunki.

Z kolei ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna, która umożliwia komunikację obywateli i przedsiębiorców z podmiotami publicznymi. Pozwala też komunikować się podmiotom administracji publicznej pomiędzy sobą. Z kolei obywatel.gov.pl to serwis z informacjami o usługach, które państwo świadczy obywatelom.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane