• rozwiń

Gdańsk będzie miał nowy port. Zobacz, jak ma wyglądać

Tak ma wyglądać nowy port w Gdańsku Odtwórz: Tak ma wyglądać nowy port w Gdańsku
Tak ma wyglądać nowy port w Gdańsku "Źródło: Twitter - @MGMiZS_GOV_PL"

Budowę 9 terminali, 4 obrotnic oraz 3 torów podejściowych – zakłada koncepcja nowego Portu Centralnego w Gdańsku. Całość przedsięwzięcia ma kosztować około 12 miliardów złotych, a pierwsze terminale miałyby zostać oddane w 2029 roku.

Prace nad koncepcją zagospodarowania portu centralnego trwały około roku. W poniedziałek w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego w Gdańsku zaprezentowano jego ostateczną koncepcję wybraną spośród sześciu przedstawionych przez projektantów. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte.

Nowy port w Gdańsku

Jak poinformował na konferencji prezentującej koncepcję Marcin Osowski, wiceprezes do spraw infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Port Centralny obejmuje około 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów powierzchni lądowej.

W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę 9 terminali, 4 obrotnic oraz 3 torów podejściowych. Inwestycja zakłada też budowę 19 kilometrów nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 kilometra falochronów. W porcie mają znaleźć się między innymi dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.





- Mam nadzieję, że port w Gdańsku będzie tym portem wiodącym, a przede wszystkim tym, który wyznaczy teraz kierunek rozwoju, bo przecież to nie jest tylko i wyłącznie rozbudowa portu, tylko budowa zupełnie nowego portu - powiedział obecny na prezentacji minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- W tym duchu my oczekujemy, że przeładunki w polskich portach w najbliższych latach jesteśmy w stanie podwoić. Dlatego też cały proces inwestycyjny, który chcemy realizować, musi być dobrze przeanalizowany, a przede wszystkim sprawnie zrealizowany - dodał minister.

Koszt budowy

Cała inwestycja ma kosztować około 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r. Konkretne roboty budowlane poprzedzą prace archeologiczne, badania środowiskowe i przygotowanie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej. Równolegle z tymi pracami zarząd portu ma czynić starania w celu pozyskania kontrahentów.

Minister Gróbarczyk pytany przez dziennikarzy o to, ile środków do budowy portu dołoży państwo, poinformował, że "zależy to przede wszystkim od specustawy, która właśnie powstaje". Wyjaśnił, że przedsięwzięcie ma być finansowane "z kilku źródeł". - Z jednej strony środki własne portu, z drugiej strony inwestycje w zakresie Skarbu Państwa (…), po trzecie instytucje finansowe, a po czwarte – operator - powiedział. Dodał, że przygotowywana właśnie specustawa ma zawierać przede wszystkim zapisy "mające przyspieszyć cały proces uzgodnieniowy w zakresie przygotowania inwestycji".

Budowa Portu Centralnego ma być realizowana w trzech etapach. - Które terminale pojawiają się najpierw, o tym zdecyduje rynek. Członkowie zarządu wraz z departamentem handlowym od dawna prowadzą rozmowy z potencjalnymi operatorami poszczególnych terminali. Teraz, kiedy mamy już koncepcję, działania te będą jeszcze intensywniejsze - powiedział na konferencji Osowski.

Koncepcję budowy Portu Centralnego opracowało konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane