• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

LOT zamawia nowe samoloty. Otrzyma je "w rekordowym tempie"

LOT zamawia nowe samoloty. Otrzyma je "w rekordowym tempie"
Foto: shuttertock Foto: PLL LOT do 2020 roku dostaną w leasing dziesięć samolotów typu Boeing 737

PLL LOT do 2020 roku dostaną w leasing dziesięć samolotów typu Boeing 737, w tym sześć najnowocześniejszych Boeingów 737 MAX 8 - poinformował prezes spółki Rafał Milczarski, nie ujawniając wartości transakcji. W przyszłym roku LOT otrzyma także dwa nowe Boeingi 787-8 Dreamliner.

- Rozwijamy flotę samolotów średniego zasięgu. W przyszłym roku, jako jedna z pierwszy linii lotniczych na świecie, otrzymamy pierwszego Boeinga 737 MAX 8 - powiedział prezes Milczarski.

Lotnicza flota

Przypomniał, że to najnowocześniejszy samolot z popularnej i lubianej przez pasażerów rodziny 737. - Pierwszy tego typu samolot trafi do LOT-u w listopadzie 2017 roku, a drugi miesiąc później. W sumie do 2020 roku LOT ma zakontraktowany leasing sześciu maszyn tego typu oraz opcję leasingu kolejnych pięciu - zapowiedział prezes LOT-u.

Dodał, że maszyny będą pochodziły prosto z fabryki Boeinga, a ich dostawcą ma być firma Air Lease Corporation.

Jak podkreślił prezes spółki, Boeingi 737 MAX 8 to samoloty ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. - Samolot jest o 7 proc. lżejszy od swojego poprzednika, czyli Boeinga 737-800; ma skrzydła z nowymi typami wingletów oraz silniki, które spalają mniej paliwa, emitują mniej dwutlenku węgla i o 40 proc. mniej hałasu.

- To wszystko sprawia, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera jest o co najmniej 8 proc. niższy od jakiejkolwiek konkurencyjnej maszyny na rynku – dodał Milczarski.

Leasing samolotów

Boeingi 737 MAX 8 w barwach LOT-u będą wyposażone w 186 foteli w konfiguracji po trzy w każdym z dwóch rzędów. W kabinie ma być zamontowane m.in. oświetlenie LED, a fotele będą wyposażone w gniazda elektryczne, zamontowane na wysokości oczu pasażera. W kuchni znajdą się m.in. piekarniki konwekcyjne oraz ekspres do kawy.

Oprócz Boeingów 737 MAX 8, LOT będzie leasingował również cztery Boeingi 737-800 Next Generation (NG) od firmy AerCap. Ich dostawa rozpocznie się w kwietniu przyszłego roku. Polski przewoźnik zagwarantował sobie opcję wymiany maszyn 737-800 NG na 737 MAX 8 w trakcie całego okresu leasingu.

- Samoloty Boeing 737-800 NG także zabiorą na pokład 186 pasażerów. Mimo iż nowe Boeingi 737 MAX 8 otrzymamy w rekordowym tempie, potrzebne nam są dodatkowe maszyny, które będziemy mogli wykorzystać już w nadchodzącym sezonie letnim. Dzięki atrakcyjnym warunkom leasingu czterech Boeingów 737-800 NG z rynku wtórnego, możemy szybko oferować miejsca pasażerom na niektórych najbardziej popularnych trasach oraz otwierać kolejne nowe połączenia, na przykład do Azji Centralnej - powiedział szef LOT-u.

Strategia LOT-u

Milczarski zaznaczył, że pozyskanie nowych samolotów to ważny element strategii spółki, który ma zapewnić jej rentowność.

Oprócz Boeingów 737 MAX 8 i 737-800 NG, w przyszłym roku LOT otrzyma także dwa nowe Boeingi 787-8 Dreamliner, które będą obsługiwały nowe, niedawno ogłoszone połączenia - do Newark i Los Angeles. W sumie w przyszłym roku LOT będzie wykorzystywał flotę co najmniej 51 samolotów.

W nowej strategii do 2020 r. PLL LOT ma m.in. przewieźć ponad 10 mln pasażerów rocznie 70 samolotami, w tym 16 dreamlinerami. Spółka chce zatrudnić ok. 1400 osób, w tym 400 nowych pilotów i ponad tysiąc członków personelu pokładowego. Planuje także rozwój połączeń do Ameryki Północnej i Azji. Linia ma być rentowna i mieć 25-proc. udział w polskim rynku, a do 2025 roku ponad 30-proc.

Polska flota

Po pierwszych pięciu miesiącach br. linia przewiozła ponad 2 mln pasażerów. Zgodnie z prognozą, na koniec 2016 r. ma ich być ok. 5,5 mln. W ubiegłym roku LOT przewiózł ponad 4 mln pasażerów. LOT zaczął w czerwcu br. zarabiać na lataniu. Spółka szacuje, że na koniec tego roku linia będzie miała ponad 125 mln zł zysku z działalności podstawowej, czyli przewożenia pasażerów.

Obecnie linia wykorzystuje 43 samoloty, w tym sześć dreamlinerów, które latają do Stanów Zjednoczonych, Kanady i Azji. Przewoźnik w tym roku uruchomił 23 nowe połączenia, w tym dwa dalekiego zasięgu do Tokio i Seulu.

Udziałowcami PLL LOT są Skarb Państwa (99,82 proc. akcji), TFS Silesia (0,144 proc. akcji) oraz pracownicy (0,036 proc. akcji).

 

Ceny biletów lotniczych pod lupą:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
SEBBAX
hahaha - lot znowu będzie testerem nowych silników... tak jak w dreamlinerach z oszczędnymi silnikami RR ??? które non stop stały na ziemi, bo potrzebowały nowego oprogramowania, bo non stop coś się pierdzieliło... a te z silnikami GE jakoś nie miały problemów z oprogramowaniem...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sordino
Mniej ważą, mniej palą, mniej trują,mniej hałasują, mniej kosztują operacyjnie czyli ceny biletów lotu wzrosną. Poza tym jak szybko te boeingi- zamiast Caracali będą śmigła made in USA - cytując klasyka - Przypadek????
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane