• rozwiń
    • WIG20 2324.91 +0.52%
    • WIG30 2668.95 +0.52%
    • WIG 60026.06 +0.45%
    • sWIG80 11953.11 +0.04%
    • mWIG40 4186.94 +0.51%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Szykują zmiany w urzędach. Morawiecki: przedsiębiorca nie może czuć się jak w "Procesie" Kafki

Wicepremier Morawiecki o uszczelnieniu VAT Odtwórz: Wicepremier Morawiecki o uszczelnieniu VAT
Wicepremier Morawiecki o uszczelnieniu VAT "Źródło: tvn24"

To zmiany fundamentalne, uderzamy nimi w wiele złych praktyk, które zagnieździły się w murach urzędów i na urzędniczych biurkach. Nie może być tak, że obywatel, przedsiębiorca czuje się w urzędzie jak w "Procesie" Kafki - tak o zmianach w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA) mówił wicepremier Mateusz Morawiecki.

1 czerwca weszła w życie nowela Kodeksu postępowania administracyjnego, która stanowi część przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju pakietu "100 zmian dla firm - Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców".

Jej celem jest usprawnienie postępowań administracyjnych oraz ich skrócenie. Nowe przepisy mają się też przyczynić do bardziej partnerskiego podejścia administracji do obywateli oraz zapewnić adekwatność administracyjnych kar pieniężnych do zaistniałych przypadków naruszeń prawa.

W urzędzie ma być miło

- Niektóre konsekwencje tych zmian okażą się głębokie, może nawet bardzo głębokie. To są zmiany fundamentalne, uderzamy nimi w wiele złych praktyk, które zagnieździły się i tkwią w murach urzędów i na urzędniczych biurkach - powiedział Morawiecki.

- Chodzi o to, żeby relacja przedsiębiorca - urząd była partnerska i dostarczamy realne narzędzia i rozwiązania, żeby tak się stało. Kluczowe są zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego – nie może być tak, że obywatel, przedsiębiorca czuje się w urzędzie jak w "Procesie" Kafki. Ten rozdział się zamyka. Urzędnik powinien szukać odpowiedzi na pytania, a nie szukać sposobu, jak ich unikać - dodał.

Zaznaczył też, że "kontakt pomiędzy obywatelem a urzędnikiem powinien być sprawny i miły".

Wicepremier pytany, na co mogą liczyć przedsiębiorcy w ramach wprowadzanych ułatwień odpowiedział: "Od początku czerwca urzędnicy nie powinni nakładać na obywateli, w tym przedsiębiorców, kar niewspółmiernych do przewinienia. Mało tego, będą mogli, a czasem nawet musieli, taką karę nawet darować! Dalej, zanim urzędnik nie zgodzi się z naszą prośbą, będzie musiał najpierw poinformować, co trzeba uzupełnić, żeby wydał decyzję pozytywną. Wzmacniamy też niedocenianą do tej pory mediację, która pomoże rozwiązać niektóre najbardziej skomplikowane sprawy - wyjaśniał Morawiecki.

Biznes traci

Jak mówił, przedłużające się postępowania administracyjne, uciążliwe kontrole czy zdobywanie kolejnych zaświadczeń, czy pozwoleń, które de facto są w zasięgu ręki urzędnika, to realne straty dla biznesu.

- Od teraz to się zmienia, urząd nie będzie mógł bez uzasadnienia rozstrzygnąć sprawy inaczej, niż robił w podobnych sytuacjach w przeszłości, a urzędnik będzie musiał podejmować działania, które prowadzą do celu najmniej uciążliwą dla obywatela drogą. Na przykład, jeśli będzie mógł pozyskać jakiś dokument z rejestru publicznego albo wystarczająca jest jego kopia, nie może żądać przyniesienia oryginału do urzędu. Nowe przepisy nakazują także rozstrzygać wątpliwości faktyczne i prawne na korzyść obywateli. Zmiany sprawiają, że w tym krwiobiegu - państwa i administracji - sercem zostaje obywatel - powiedział wicepremier.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane