• rozwiń
    • WIG20 2337.90 -0.26%
    • WIG30 2674.54 -0.25%
    • WIG 60827.96 -0.12%
    • sWIG80 11955.52 +0.23%
    • mWIG40 4048.50 +0.33%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:56

Dostosuj

Temat: Rząd PiS

Nowe samoloty dla VIP-ów nie tak szybko. Resort obrony odrzucił wszystkie oferty

Nowe samoloty dla VIP-ów nie tak szybko. Resort obrony odrzucił wszystkie oferty
Foto: tvn24 Foto: Resort obrony odrzucił oferty na średniej wielkości samoloty do przewozu VIP-ów

Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej odrzucił obie oferty, jakie złożono na dostawę samolotów średniej wielkości do przewozu najważniejszych osób w państwie - poinformowało w czwartek ministerstwo.

Termin składania ofert upłynął w środę. "Po dokonaniu oceny złożonych ofert obie oferty podlegają odrzuceniu" - podał w czwartek resort obrony w komunikacie.

Przyczyny odrzucenia ofert

20 lutego Inspektorat Uzbrojenia zaprosił do składania ofert na dostawę trzech samolotów średniej wielkości amerykańską firmę The Boeing Company, a także niemiecką Lufthansę wspólnie z czeską firmą Glomex.

"Oferta firmy The Boeing Company o wartości około 3,44 mld PLN brutto podlega odrzuceniu ze względu na błędy formalno-prawne (oferta warunkowa - ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy). Oferta firmy Glomex s.r.o. o wartości około 2,66 mld PLN brutto podlega odrzuceniu ze względu na błędy formalno-prawne (oferta warunkowa - ważność oferty uwarunkowana była przez wykonawcę koniecznością dokonania zmian w zapisach umowy), fakt, że nie została zabezpieczona wadium, a ponadto została złożona przez podmiot niezaproszony do składania ofert (uczestnikiem w postępowaniu było konsorcjum Glomex - Lufthansa Technik)" - poinformowało ministerstwo.

Do decyzji resortu obrony odniósł się również odpowiedzialny za zakupy wiceszef MON Bartosz Kownacki. "Oferty zostały odrzucone ze względu na błędy formalno-prawne i ich wartość. Rada Ministrów przeznaczyła (na zakup samolotów - red.) 1,7 mld PLN" - napisał na Twitterze.

"Obaj wykonawcy zaproponowali w ofertach wstępnych samoloty Boeing B737 (BBJ2 w wersji z salonem)" - poinformowało MON.

O przetargu

Postępowanie rozpoczęło się pod koniec sierpnia 2016 roku. W połowie października wnioski o dopuszczenie do udziału złożyły cztery podmioty - prócz tych, które złożyły w środę oferty, były to także polska spółka Megmar Logistics & Consulting oraz wspólnie słowacka Aerospace International Group s.r.o i "ASSA-POLAND" Zdzisław Kondrat.

MON, po weryfikacji wykonawców, do negocjacji zaprosiło tylko Boeinga i wspólnie Glomex i Lufthansę.

Wojsko zamierzało kupić dwa nowe samoloty i jeden używany. W 2016 roku MON informowało, że planuje zawarcie umowy w pierwszym kwartale tego roku i oczekuje dostawy pierwszego używanego samolotu w listopadzie 2017 roku. Zgodnie z wymogami przetargu dwa samoloty nowe miałyby zostać dostarczone w latach 2020-21.

Nowe samoloty miały zabierać co najmniej po 65 pasażerów (w konfiguracji z salonką), a używany - 132. Wymogiem było, by samolot z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien pozwalać na loty transatlantyckie bez międzylądowania; maszyny musiały być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.

W przypadku samolotu używanego płatowiec i silniki nie mogły być starsze niż pięć lat; zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.

Transport VIP-ów

W listopadzie 2016 roku MON podpisało z firmą Gulfstream umowę na dostawę dwóch małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Kontrakt wart jest 440,5 mln zł netto. Według MON, maszyny zostaną dostarczone w czerwcu i lipcu.

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 roku i rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36. specjalnego pułku lotnictwa transportowego.

Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL LOT samolotami średniej wielkości Embraer 175. Umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 roku. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

 

Pod koniec października ubiegłego roku informowaliśmy o tym, że Ministerstwo Obrony Narodowej wybrało mały samolot dla VIP-ów. Przetarg wygrali Amerykanie, którzy zaoferowali samolot Gulfstream G-550. Wiceszef MON Bartosz Kownacki o dostawach (25.02.2017):

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (12)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
KP2015
Z wysokości ofert wynika, że 1,7 mld wystarczy jedynie na gołe kadłuby. Niech kupią od ruskich kukuruźniki. Będzie taniej i bezpieczniej. Takiego posadzić można prawie na każdym wsiowym podwórku.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
AntyKonus
Ale po co nowe samoloty jęczącej niepotrzebne sa nowe samoloty maja casy , na lawecie dowożą jej samochód , wszystko z pieniędzy podatników DOJNA ZMIANA w pełnej krasie
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Bog1948
odrzucaja wszystkie oferty bo skonczyly sie pieniazki,brak kasy na cokolwiek,niech sie przyznaja na co wydali miliardy zlotych z puli ministra obrony,no niech powiedza na co to jest bardzo ciekawe gdzie te pieniadze "przeciekly" ???????????????????
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Lancelot303
Proponuje duze solidne drzwi od stodoły, a sam raz na klasę naszych "polityków ??????? " :-)
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
pirat2
Żaden samolot nie spodobał się, ani Macierewiczowi, ani Misiewiczowi.
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane