• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Megalotnisko w osiem lat. "To bardzo ambitny harmonogram"

Wild: CPK do 2027 to bardzo ambitny harmonogram Odtwórz: Wild: CPK do 2027 to bardzo ambitny harmonogram
Wild: CPK do 2027 to bardzo ambitny harmonogram "Źródło: TVN24 BiS"

Oddanie do użytku Centralnego Portu Komunikacyjnego do 2027 roku to bardzo ambitny harmonogram. Nie wydarzyło się jednak nic, co kazałoby nam odstąpić od tych założeń - stwierdził w programie "Bilans" w TVN24 BiS wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

- Jeżeli spojrzymy, jak megaprojekty są realizowane, to tam, gdzie więcej czasu jest poświęcone na dobre przygotowanie inwestycji, to tam projekty "dowożone" są w terminie i w ramach budżetu - podkreślił w TVN24 BiS Wild.

W lutym, ewentualnie w marcu powinna zacząć działać rada społeczna w sprawie programu budowy CPK. W jej skład wejdą przedstawiciele Baranowa, Teresina i Wiskitek, czyli gmin na terenie których planowana jest inwestycja. Najważniejszą rolą rady będzie doradzanie pełnomocnikowi rządu i zarządowi spółki w sprawach istotnych dla społeczności lokalnych, w tym na temat sposobu pozyskiwania nieruchomości potrzebnych do realizacji inwestycji.

Między Warszawą a Łodzią

W tym roku ma zostać też wykonany tzw. test CAPEX, czyli test zakładanych kosztów budowy CPK. Według rządu wartość inwestycji w pierwszym etapie wyniesie łącznie 35 mld zł na część lotniczą, kolejową i drogową.

CPK ma powstać między Warszawą i Łodzią oraz zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Zgodnie z projektem w odległości 37 km na zachód od Warszawy na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który na początku swojego funkcjonowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Częścią budowy CPK będą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego, nowa linia Warszawa-CPK-Łódź, wydłużenie CMK na północ przez CPK i połączenia kolejowe na terenie kraju (tzw. szprychy), które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.

Inwestycja ma pozwolić na stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy bezpośrednio w samym węźle lotniczo-kolejowym oraz gałęziach gospodarki z nim powiązanych. W rejonie CPK powstać ma również "Airport City", w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (4)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane