• rozwiń
    • WIG20 2208.54 -0.16%
    • WIG30 2497.43 -0.11%
    • WIG 57950.18 -0.06%
    • sWIG80 11410.26 -0.38%
    • mWIG40 3665.88 +0.46%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Centralny Port Komunikacyjny

Z Gdańska do Krakowa w trzy godziny. Kolejny rząd zapowiada rewolucję w transporcie

Tak mogłoby wyglądać CPK. Trzy propozycje Odtwórz: Tak mogłoby wyglądać CPK. Trzy propozycje
Tak mogłoby wyglądać CPK. Trzy propozycje "Źródło: CPK"

Ponad 1,3 tysiąca kilometrów - tyle nowych tras kolejowych ma zostać wybudowanych lub zmodernizowanych w związku z planami uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ich listę ogłosił resort infrastruktury. W wyniku realizacji inwestycji podróż z Gdańska do Krakowa ma skrócić się o ponad dwie godziny. Problem w tym, że ambitne plany kolejowe ogłaszały także poprzednie rządy, a inwestycje pozostały na papierze. Materiał z programu "Polska i Świat" w TVN24.

"To przełomowa decyzja dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce i następny krok w kierunku budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego" - tak zatwierdzenie budowy nowych linii komentował Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu RP ds. CPK oraz przewodniczący Komitetu Sterującego Komponentu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nowe trasy kolejowe

Nowe trasy mają powstać przy okazji budowy megalotniska między Warszawą a Łodzią. W ciągu 12 lat ma być otwartych w sumie 20 nowych odcinków linii.

- Potrzebne są takie linie, ale mam wrażenie, że te liczby się mocno rozjeżdżają i to w ogóle specyficzne w tym projekcie. Mamy decyzję, że budujemy Centralny Port Komunikacyjny, wiemy, że do każdego miasta w Polsce dojedziemy szybciej niż w dwie godziny, ale nie wiemy, którędy i nie wiemy, czy po istniejącej czy po nowej infrastrukturze - powiedział dr Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej.

Zespół szykujący budowę lotniska zatwierdził na razie listę 15 kolejowych tras, które chce wyremontować lub wybudować od zera. To nimi mamy ekspresowo dojechać do CPK. Chodzi o następujące odcinki:

1. Warszawa – Olsztyn

2. Warszawa – Ostrołęka – Pisz - Giżycko

3. Warszawa – Białystok – Suwałki (Rail Baltica)

4. Warszawa – Terespol (Brześć)

5. Warszawa – Lublin – Zamość – Hrebenne (Lwów)

6. CPK – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz

7. Warszawa – Katowice/Kraków/Bielsko-Biała

8. CPK – Częstochowa – Opole – Nysa

9. Łódź – Sieradz – Wrocław

10. Łódź – Sieradz – Kalisz – Leszno – Głogów – Zielona Góra

11. Łódź – Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin

12. CPK – Poznań – Gorzów Wlkp.

13. CPK – Płock – Włocławek – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg

14. CPK – Radom – Rzeszów

15. CPK – Gdańsk

Skrócenie czasu podróży

Na przykład podróż z Gdańska do Krakowa z ominięciem Warszawy, ale za to z przystankiem przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym, ma trwać około trzech godzin. Obecnie to 5 godzin i 16 minut.

Korzyści z inwestycji mają odczuć również pasażerowie połączeń regionalnych, ponieważ istotne zmiany będą dotyczyły także wewnątrzregionalnego transportu kolejowego. I tak na przykład czas przejazdu ze Stalowej Woli do Rzeszowa skróci się z obecnej 1 godziny 52 minut do niecałych 30 minut, a w przypadku podróży Lublin - Zamość: z 2 godzin 16 minut do około 45 minut.

- Będziemy realizowali (inwestycje - red.) jak najszybciej i na tyle, na ile to będzie możliwe. Oczywiście na ile będziemy dysponowali środkami finansowymi. Chcemy te inwestycje zrealizować do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział w rozmowie z dziennikarzami Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Według resortu finansowanie tych inwestycji pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej przeznaczanych w nowej perspektywie finansowej na transport kolejowy. Na początku lipca Mikołaj Wild wyjaśniał, że na rozbudowę sieci kolejowej, które będę przebiegały przez Centralny Port Komunikacyjny potrzebne będzie ok. 40 mld zł.

Polskie TGV

Do nowego lotniska każdy Polak ma dojechać koleją z najwyżej jedną przesiadką i zdecydowanie szybciej niż teraz.

Polskie TGV obiecywano jednak już wcześniej. - Na pewno za 10 lat Polacy pojadą z prędkością 350 kilometrów na godzinę - mówił w 2010 roku Cezary Grabarczyk, ówczesny minister infrastruktury w rządzie PO-PSL.

Dzisiaj odnosząc się do tej kwestii przypomniał, że "później została podjęta decyzja o przesunięciu rozpoczęcia budowy tej linii".

Marzenia o rewolucji na kolei szybko trafiły jednak na boczny tor. Nowe władze znów mówią o szybkich trasach, znów za 10 lat.

- Rzeczywiście, jak dotąd są spory, czy po 1989 roku wybudowano 23 km czy 43 km nowych torów - przyznawał Mikołaj Wild na niedawnym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury.

ZOBACZ INNE MATERIAŁY Z PROGRAMU "POLSKA I ŚWIAT"

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Grzegorzik0e
Pytanie jest zasadnicze - nawet jeśli wybudują te 1300 km linii, czy statystycznego polaka będzie stać na to "polskie TGV"? Już teraz przejazd Katowice - Warszawa potrafi kosztować 130-160 zł dla jednej osoby, to za tyle pojade sobie samochodem.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane