• rozwiń
    • WIG20 2319.71 -0.23%
    • WIG30 2662.64 -0.26%
    • WIG 59738.56 -0.33%
    • sWIG80 11584.37 -0.50%
    • mWIG40 4033.33 -0.77%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Gróbarczyk: determinacja rządu ws. przekopu mierzei jest ogromna. Chodzi o bezpieczeństwo państwa

Gróbarczyk: determinacja rządu ws. przekopu mierzei jest ogromna. Chodzi o bezpieczeństwo państwa
Foto: sztutowo.pl Foto: Półwysep Helski i Mierzeja Wiślana zostały docenione przez portal The World Geography

Determinacja rządu dotycząca planów przekopu Mierzei Wiślanej jest ogromna - powiedział w czwartek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Dodał, że jednym z aspektów akcentowanych przy planowaniu inwestycji jest bezpieczeństwa państwa.

- Do tej pory udało nam się uzyskać pewne zapewnienia Komisji Europejskiej, w zasadzie daleko idącą zgodę, co do pewnych rozwiązań. Dziś mówimy o lokalizacji w Nowym Świecie, które będziemy forsować w Komisji Europejskiej - podkreślił minister Gróbarczyk w Elblągu podczas konferencji zatytułowanej "Budowa kanału żeglugowego Nowy Świat przez Mierzeję Wiślaną".

Jak zaznaczył, Komisja Europejska w całym obszarze swojej kontroli zwraca uwagę na ochronę środowiska. - Oczywiście chcemy to respektować - zapewnił minister.

Co z bezpieczeństwem?

Jak dodał, "aspektem, który do tej pory nie był podnoszony a w świetle obecnej tego sytuacji politycznej jest niezwykle ważny, jest bezpieczeństwo". - Bezpieczeństwo i w tym wypadku jeśli mówimy o zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, i jeśli mówimy o zagrożeniach, które dotykają nasz kraj, to ten priorytet staje się rzeczą nadrzędną - zaznaczył Gróbarczyk.

Poinformował, że "wkrótce zaczną się szerokie konsultacje i negocjacje z różnymi środowiskami nt. realizacji inwestycji, które muszą zakończyć się kompromisem".

Dodał, że ministerstwo w najbliższym czasie chce przygotować ostateczną wersję finansową przekopu w Nowym Świecie i skierować ją do uzgodnień międzyresortowych i pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Po tym zamierza skierować ostateczną wersję do Komisji Europejskiej i rozpocząć negocjacje środowiskowe. Te miałyby się zakończyć pod koniec 2016 r.

Ile to kosztuje?

Gróbarczyk podkreślił, że szacowany koszt inwestycji ocenia na około 800 mln zł. Budowa kanału będzie finansowana wyłącznie ze środków budżetu państwa - zapowiedział.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Tadeusz Hatalski podkreślił, że dla planowanej inwestycji zlokalizowanej w Nowym Świecie długość kanału przez Mierzeję Wiślaną wyniosłaby 1,3 km, a podejściowy tor od strony morza miałby głębokość 5,5 metra.

Po raz pierwszy zaprezentowano wizualizację 2 mostów zwodzonych, które zapewnią stałą komunikację na Mierzei. Droga nad kanałem miałaby być zbudowana na podobieństwo ronda. W momencie otwarcia jednego mostu, gdy statek wpływałby do śluzy, drugi most zwodzony wciąż pozostawałby zamknięty, zapewniając możliwość przejazdu mieszkańcom Krynicy Morskiej i turystom.

Podobnie sytuacja wyglądałby gdy statek opuszczałby śluzę wpływając do Zalewu Wiślanego. Wówczas ruch samochodów zostałby przekierowany automatycznie na drugi most.

Jak dodał minister, aby przekonać mieszkańców Krynicy do tej inwestycji możliwe jest zaproponowanie także innych rozwiązań np. przebudowy dróg na Mierzei.

Inwestycja ważna dla wojska

Przedstawiciel Ministerstwa Obrony Narodowej komandor Krzysztof Rychlewski podkreślił, że "resort uznaje za bardzo istotną z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa planowaną inwestycji". - Budowa nowej drogi wodnej zapewni swobodny dostęp do wód Zalewu Wiślanego i rozszerzenia możliwości działań małych okrętów marynarki wojennej - mówił. Chodzi o jednostki o zanurzeniu do 4 metrów i długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.

Według Rychlewskiego przekop dałby możliwość wykonywania działań operacyjnych, antyterrorystycznych przez jednostki specjalne stacjonujące w garnizonie Gdynia, zwiększyłby możliwości przerzutów oraz zaopatrywania pododdziałów 16 Dywizji Zmechanizowanej drogą morską.

Podkreślił, że "obecna sytuacja uniemożliwia swobodną żeglugę okrętów wojennych i jednostek pływających pomiędzy akwenem Morza Bałtyckiego i Zalewem Wiślanym, wymusza pozyskiwanie na drodze dyplomatycznej od władz Federacji Rosyjskiej każdorazowej zgody na przejście polskich jednostek pływających przez wody wewnętrzne".

Rychlewski zauważył, że "obecna sytuacja determinuje ruch okrętów marynarki wojennej RP na rosyjskiej części Zalewu Wiślanego na podstawie rosyjskich uregulowań wewnętrznych i znacznie ogranicza rozwój portów położonych nad Zalewem Wiślanym, zawężając tym samym możliwości gospodarcze regionu, które należy rozpatrywać również w kontekście zaplecza militarnym".

Półwysep Helski i Mierzeja Wiślana wśród najbardziej zdumiewających półwyspów:

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (9)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Dariusz_Labuda
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jawotr
  • 0
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
emigrant 2
PIS wyda kazde pieniadze,by odwrocic uwage od biezacych problemow. Moze ktos wie,co sie dzieje z kwitami na Lecha Walese ? Juz niepotrzebne,czy nic nie warte ?
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
  • 1
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
JPT2
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
zdzichkom1
i dalej będziemy sie prosić ruskich o pozwolenie na przepłybięcie nabałtyk. tobie tylko w głowie interes ekologa
  • 2
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane