• rozwiń

Przetarg z poślizgiem. Lotnisko w Radomiu dłużej poczeka na nowy terminal

Rudzki o lotnisku w Radomiu Odtwórz: Rudzki o lotnisku w Radomiu
Rudzki o lotnisku w Radomiu "Źródło: tvn24"

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" przedłuży przewidziany w ogłoszeniu czas budowy nowego terminala na lotnisku w Radomiu. Taką zmianę nakazała Krajowa Izba Odwoławcza w związku z odwołaniem jednej z firm zainteresowanych startem w przetargu. Zmieni się też termin otwarcia ofert.

Już wcześniej wydłużono czas realizacji inwestycji do 16 miesięcy i przesunięto termin otwarcia ofert. Następnie, pod koniec października, PPL wydłużyło termin realizacji tego zamówienia do 20 miesięcy.

Prezes PPL Mariusz Szpikowski zapowiedział we wtorek na briefingu w Radomiu, że przedsiębiorstwo zastosuje się do wskazania Krajowej Izby Odwoławczej. W najbliższym czasie w ogłoszeniu przetargowym zostanie zmieniony czas realizacji inwestycji z 20 do 26 miesięcy.

Oznacza to, że planowane na środę otwarcie ofert w przetargu na budowę terminala ulegnie przesunięciu o co najmniej 15 dni. Według prezesa PPL rozstrzygnięcie przetargu może więc nastąpić dopiero w drugiej połowie grudnia.

Terminal na lotnisku w Radomiu

W piątek Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie zainteresowanej startem w przetargu firmy Hochtief Polska. Spółka podniosła, że przewidziany przez PPL 20-miesięczny czas na zaprojektowanie i wybudowanie terminala jest o co najmniej pół roku za krótki.

Według prezesa PPL jest szansa na to, że dzięki przewidywanej w warunkach przetargu premii dla wykonawcy za zakończenie robót przed czasem, terminal powstanie jednak wcześniej. Jeśli się to nie uda, to w ocenie Szpikowskiego termin zakończenia budowy całego lotniska w Radomiu przesunie się na przełom lipca i sierpnia 2022 roku. Wcześniej planowano, że będzie to czwarty kwartał 2021.

Zdaniem Szpikowskiego 26-miesięczny czas budowy terminala wskazany przez KIO to okres bardzo długi, biorąc pod uwagę czas realizacji podobnych inwestycji.

- Na przykład w Lublinie realizowano podobną inwestycję w 12 miesięcy, a w Gdańsku w 22 miesiące wybudowano bardziej skomplikowany obiekt - zaznaczył prezes PPL.

Jego zdaniem wydłużenie okresu realizacji inwestycji może być związane z obecną sytuacją na rynku. - W tej chwili wykonawcy realizują wiele projektów równocześnie; stąd tak duża niechęć do ryzyka i przeciąganie się terminów - ocenił Szpikowski.

Nowa droga startowa

Prezes PPL powiedział, że pozostałe prace prowadzone na lotnisku w Radomiu przebiegają zgodnie z harmonogramem. Chodzi między innymi o roboty związane z przebudową i przedłużeniem pasa startowego o 500 metrów, do 2,5 kilometra.

Wydłużenie drogi startowej jest niezbędne, by w Radomiu mogły lądować samoloty typu Boeing 737 czy Airbus A320.

- Budowa pasa jest zaawansowana na poziomie 22 procent. Od zeszłego tygodnia ułożyliśmy pierwszą warstwę podbudowy z betonu cementowego, która stanowi podbudowę pod warstwę jezdną - poinformował obecny na briefingu prasowym przedstawiciel spółki Max Boegl Paweł Pułkownik.

Nowa droga startowa ma być gotowa na koniec września 2020 roku.

Miliony pasażerów

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i budowę terminalu 30 września. W pierwszym ogłoszeniu przetargowym określono czas realizacji zamówienia na 10 miesięcy. Sukcesywnie – w związku z odwołaniami potencjalnych wykonawców - okres ten wydłużano o kolejnych kilka miesięcy.

Przedmiotem zamówienia jest wybudowanie terminalu o powierzchni 30 tysięcy metrów kwadratowych. W budynku ma się znajdować między innymi 30 stanowisk check-in, 10 - kontroli bezpieczeństwa i po 8 - kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i 3 karuzele do odbioru bagażu. W dużej i przystosowanej do potrzeb głównie pasażerów lotów charterowych strefie komercyjnej, zaplanowano liczne punkty gastronomiczne i handlowe.

Zdaniem PPL terminal na lotnisku w Radomiu ma być najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Będzie przygotowany na przyjęcie trzech milionów pasażerów rocznie. W przyszłości będzie go można rozbudować nawet do potrzeb dziewięciu milionów pasażerów.

Po wybudowaniu prawie od podstaw nowego portu lotniczego Radom ma przejąć część ruchu lotniczego z Lotniska Chopina w Warszawie, głównie loty czarterowe i niskokosztowe.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane