• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60910.11 -0.42%
    • sWIG80 12106.14 -0.11%
    • mWIG40 4204.24 -0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-04-18 17:15

Dostosuj

Linie lotnicze nie chcą latać z Radomia. "Wszyscy z tego lotniska uciekli"

Przewoźnicy nie są zainteresowani lotami z Radomia Odtwórz: Przewoźnicy nie są zainteresowani lotami z Radomia
Przewoźnicy nie są zainteresowani lotami z Radomia "Źródło: tvn24"

Już wkrótce na lotnisku w Radomiu ma ruszyć przebudowa drogi startowej. Tymczasem, jak wynika z najnowszych analiz Ministerstwa Infrastruktury, przewoźnicy nie chcą latać z tego portu lotniczego. Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Lotniczego Mikołaj Wild nie boi się jednak, że "Radom zostanie pustym lotniskiem". - Jestem przekonany, że ta inwestycja ma potencjał, żeby przyciągnąć do siebie zarówno touroperatorów, jak i linie lotnicze - powiedział. Materiał z programu "Polska i Świat" w TVN24.

Ministerstwo Infrastruktury zaprosiło siedmiu przewoźników do konsultacji w sprawie przeniesienia lotów z Warszawy do innych portów. Wśród nich znalazły się: Sprint Air, Wizz Air, Ryanair, Ryanair Sun, PLL LOT, Jet Story oraz Enter Air.

"Większość przewoźników uważa, że potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności" - czytamy w raporcie resortu.

Linie nie chcą się wyprowadzać

Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że w ciągu kilku lat skończy się przepustowość Lotniska Chopina, dlatego resort chce wprowadzić zasady, kto będzie mógł latać ze stolicy, a kto będzie musiał się wyprowadzić.

Resort nie zdradza, ilu dokładnie przewoźników nie chce wyprowadzić się z warszawskiego portu. Firmy lotnicze twierdzą jednak, że to dyskryminacja, gdy jedni będą mogli latać ze stolicy, a inni nie.

Od dawna przewoźnicy sygnalizowali też, że w Radomiu będzie trudno zapełnić samolot.

- To jest port, który jest zbyt daleko Warszawy, i tam fizycznie pasażerów będzie dokładnie tyle samo, ile w tej chwili chce latać, czyli właściwie nikt nie chce stamtąd latać - mówił w lipcu ubiegłego roku Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air.

- Bez tych konsultacji wiadomo, że nikt się nie chce przeprowadzić do Radomia - zauważył Adrian Furgalski, ekspert do spraw transportu z Zespołu Doradców TOR. - Takie próby były, były czeskie linie lotnicze, były polskie linie Sprint Air. Wszyscy z tego lotniska uciekli - wtórował Eryk Kłopotowski z portalu Rynek Lotniczy.

Rozbudowa lotniska w Radomiu

Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwrócił uwagę, że "jeżeli linie lotnicze nie będą chciały korzystać z Radomia, jeżeli touroperatorzy nie będą chcieli korzystać z Radomia, to w pobliżu są jeszcze inne lotniska, z których mogą korzystać".

Pytany, po co zatem rozbudowywać port w Radomiu, wskazał, że "analizy opłacalności przeprowadzone przez 'Porty Lotnicze', które realizują tę inwestycję, wskazują, że ta inwestycja będzie dochodowa".

Władze nieprzerwanie wierzą w sukces Radomia i wpompowują w lotnisko miliony. Wkrótce ma ruszyć rozbudowa pasa startowego.

Zdaniem Adriana Furgalskiego "ta rozbudowa powinna zostać zatrzymana w tej chwili". - Mamy bardzo wstępne konsultacje, ale wszyscy ci, których wiemy, że dotyczyłby administracyjny podział, mówią: po moim trupie, absolutnie się tam nie przeniosę, bo tu są pasażerowie w Warszawie, a nie w Radomiu - wyjaśniał ekspert.

Przeciwko rozbudowie lotniska w Radomiu jest też biuro podróży, które jako jedyne wzięło udział w konsultacjach. Resort nie zdradza jego nazwy. Przeciwko rozbudowie lotniska w Radomiu są też lotniska w Bergamo oraz Manchesterze.

"Zdaniem ww. portów lotniczych może się to przyczynić do spadku popularności połączeń lotniczych między Warszawą a zainteresowanymi portami lotniczymi. Przedstawiciel portu w Manchesterze podkreślił problem niedostatecznego skomunikowania Warszawy z Radomiem" - czytamy w raporcie MI.

Tymczasem, jak zaznaczył Mariusz Szpikowski, prezes Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", "Radom po zakończeniu inwestycji drogowych i kolejowych będzie bardzo atrakcyjnie skomunikowany".

- Nie boję się, że Radom zostanie pustym lotniskiem. Jestem przekonany, że ta inwestycja ma potencjał, żeby przyciągnąć do siebie zarówno touroperatorów, jak i linie lotnicze - powiedział z kolei Mikołaj Wild.

Plany na miliony

Po rozbudowie z lotniska w Radomiu mają korzystać 3 miliony pasażerów rocznie. Docelowo - nawet 10 milionów.

Lotnisko w Radomiu świeci pustkami od 29 października 2017 roku. Tego dnia działalność zakończyła tam linia SprintAir, która jako jedyna wówczas operowała z tego portu na regularnych trasach. W 2017 roku lotnisko w Radomiu obsłużyło 9903 pasażerów.

W związku z planowaną rozbudową od stycznia lotnisko w Radomiu zostało zamknięte dla samolotów cywilnych.




Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (14)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
pogo
  • 7
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kiktracee
  • 0
  • 6
  • zgłoś naruszenie
zamknij
wolny człowiek
Opierając się na eurece klasyka to może na lotniska Skandynawii i na wyspy latać z Gdańska, a na południe Europy z Radomia ? Bo wszędzie bliżej.
  • 7
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
DPiM
I tak by było szybciej! Moja żona szybciej doleciała do Paryża niż ja z lotniska dojechałem na Żoliborz, a oni wpieniają ludzi z Radomiem...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
nero21
Po rozbudowie z lotniska w Radomiu mają korzystać 3 miliony pasażerów rocznie. Docelowo - nawet 10 milionów....a znasz bajkę o Morawieckiego elektrycznej SYRENCE? Też ma ich być 10 milionów
  • 9
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane