• rozwiń
    • WIG20 2212.15 +1.32%
    • WIG30 2500.06 +1.21%
    • WIG 57986.45 +0.99%
    • sWIG80 11453.40 +0.21%
    • mWIG40 3649.14 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Centralny Port Komunikacyjny

Co powstanie w miejscu Lotniska Chopina? "To atrakcyjny teren, 600 hektarów"

Wild o projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Odtwórz: Wild o projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wild o projekcie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego "Źródło: TOK FM"

W okolicach 2025 roku należy podjąć decyzję o dalszym losie Lotniska Chopina w związku z otwarciem Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild. Powtórzył, że uruchomienie superlotniska oznacza zamknięcie warszawskiego portu dla ruchu cywilnego.

- Pozostaje pytanie, co z tym atrakcyjnym terenem - to jest 600 hektarów niemal w centrum miasta - skomunikowanym dwom trasami szybkiego ruchu, siecią kolejową. I tutaj mamy 10 lat na podjęcie tej decyzji. Po jednej stronie są względy obronności - mamy tam również lotnisko wojskowe. Ale po drugiej stronie są koszty utrzymania tych 600 hektarów - powiedział w czwartek Wild w Sejmie odpowiadając na pytania posłów w sprawie planu budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Jak dodał, "na dzisiaj decyzje nie są podjęte". - Wydaje mi się, że każdy wariant jest możliwy. Te decyzje powinny być podjęte gdzieś w okolicach 2025 roku, żeby tuż po przeniesieniu ruchu z Lotniska Chopina do Portu Solidarność, mogły ruszyć prace adaptacyjne - powiedział Wild.

Czytaj też. Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć

Nowe lotnisko

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów. Jak mówił w ubiegłym tygodniu Wild, przedstawiając koncepcję CPK, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

- Abyśmy mogli myśleć w sposób poważny o tym przedsięwzięciu, musimy od razu jasno powiedzieć: ruch cywilny musi zakończyć swoje istnienie na Lotnisku Chopina. Natomiast port Chopina to nie tylko ruch cywilny. To także realizacja określonych zadań związanych z obronnością. I tutaj decyzja jest jeszcze przed nami - mówił wówczas Wild.

Rząd w ten wtorek miał się zająć koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale ostatecznie punkt ten nie znalazł się w porządku obrad.

Pytany w tym tygodniu o przyczynę, Wild powiedział w radiu TOK FM, że został poproszony "o dokonanie jeszcze kilku ustaleń". - Naturalnie jest, że każda wątpliwość musi być wyjaśniona do cna - dodał zapewniając jednocześnie, że Koncepcja budowy portu jest bez zarzutu. Zaprzeczył, by wątpliwości były związane z kosztami inwestycji.

Najbliższe dwa lata ma być okresem przygotowawczym do inwestycji. Koszt CPK to ok. 31-35 mld zł. Jak mówi Wild, decyzje dotyczące ewentualnego inwestora w budowie portu jeszcze nie zapadły.

Premier Beata Szydło we wtorek na konferencji prasowej powiedział, że "w najbliższym czasie, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat (CPK - red.) rozmawiać, dyskutować".

Jakie argumenty

Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

27 kwietnia br. wydano rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (12)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
kkconejo
kiedy myślę o zamknięciu Okęcia to z jednej strony czuję smutek, bo z niego zawsze mam blisko do bliskich i do domu. A z drugiej strony czuję złość, bo kilka osób może zniszczyć to co niepodważalnie jest dobrze i skuteczne!
  • 5
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Anto Enio
Te lotnisko rozumiem ma być żartem.Teraz jest dobrze(wysiadam z samolotu,wypożyczam auto ma tzw minuty,po 15 minutach jestem na miejscu),wystarczy obecne rozbudować,a nie stawiać nowe na wsi.
  • 6
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Malgorzatatckm
Nic nie powstanie,bo "nowe"tez nie powstanie!!!Berlin(bogate miasto i panstwo) od 5 lat nie moze skonczyc!!!!A Polska?Euro nie"poplynie"z EU i...nic nie bedzie,nawet lotniska im"Solidarnosci(L.Kaczynskiego)"!!!Badzmy realni i rozsadni
  • 8
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
AntyKonus
To tylko w Polsce możliwe żeby wybudowac , powiekszać lotnisko za kilkanaście miliardów zł tylko po to żeby w innym gorszym miejscu wybudowac nowe a te obecne burzyć . ALe skoro ciemny lud to kupił
  • 12
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Wielkie nerwy
Chodzi o to żeby zmienić nazwe na Lecha Kaczyńskiego a że z Chopina zmieniać nie wypada.. bo ludzie beDO krzywo patrzeć, to się nowe zrobi
  • 10
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
Koszt 31 - 35 mld. zł. Znając życie jak ukończą budowę za 60 - 70 mld. zł. to będzie niewątpliwy sukces. A pierwszy samolot wyleci ok. 2045 r.
  • 11
  • 2
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
O ile się znam na medycynie to koncepcja jeszcze się zmieni z 10 razy a za 2-3 lata okaże się, że centralny port jest nieopłacalny i trzeba będzie do jego działalności dokładać miliardy.
  • 10
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane