• rozwiń
    • WIG20 2064.12 -0.69%
    • WIG30 2365.71 -0.84%
    • WIG 55227.60 -0.73%
    • sWIG80 11570.82 -0.55%
    • mWIG40 3756.24 -0.97%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-16 17:15

Dostosuj

Kto zajmie miejsce po Eurolocie na polskim niebie? "Nie spodziewam się kolejki chętnych"

Kto zajmie miejsce po Eurolocie na polskim niebie? "Nie spodziewam się kolejki chętnych"
Foto: eurolot.com Foto: Bombardier Q400 w barwach Eurolotu

- Eurolot od dłuższego czasu był w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Wydaje się, że początkiem końca tego przewoźnika była decyzja o rozwoju działalności handlowej na własną rękę, niezależnie od LOT-u - ocenia w rozmowie z tvn24bis.pl Bartosz Baca, ekspert z firmy doradczej BBSG. Skomentował w ten sposób informacje, że Eurolot będzie realizować swoje połączenia tylko do końca marca. Jak zapowiedziało Ministerstwo Skarbu Państwa, spółka finalnie ma zostać zlikwidowana.

Według Bartosza Bacy “trzeba pamiętać, że u podstaw decyzji o powstaniu Eurolotu leżała potrzeba zasilania siatki LOT-u, czyli dowożenia pasażerów do Warszawy z innych lotnisk regionalnych, w zdecydowanej większości krajowych”. - I przez cały okres funkcjonowania Eurolotu, był to najbardziej stabilny obszar jego działalności - zaznaczył.

Przewoźnik nie znalazł jednak miejsca na trudnym lotniczym rynku.

- Rozwój samodzielnej działalności handlowej przez Eurolot oznaczał wejście na bardzo trudny rynek europejskich przewoźników regionalnych i konieczność znalezienia dla siebie miejsca na rynku pomiędzy przewoźnikami tradycyjnymi, którzy oferują loty do swoich hubów, a liniami niskokosztowymi, które w większości operują na lotniskach regionalnych. Niestety Eurolot nigdy takiego miejsca nie znalazł i to przesądziło o jego porażce - ocenił ekspert.

Trudny rynek

Zatem co po Eurolocie? Czy rynek jakoś zapewni tę lukę? Zdaniem Bacy “połączenia na trasach z polskich portów regionalnych do Warszawy realizować będzie LOT, który musi zapewnić zasilanie swoich lotów, zwłaszcza długodystansowych przez pasażerów dowożonych z regionów”. - W tym celu przewoźnik przejmie leasingowane przez Eurolot maszyny - Bombardier Q400 (nota bene nie najlepiej dopasowane do potrzeb LOT-u). Nie spodziewam się kolejki przewoźników, którzy będą chcieli przejąć inne trasy oferowane do tej pory przez przez Eurolot. W dłuższej perspektywie, w pierwszej kolejności stawiałbym na Ryanaira, który już operuje na krajowych trasach Modlin-Gdańsk, Modlin-Wrocław, Kraków-Gdańsk - ocenił Bartosz Baca.

Pytany o to, czy opłaca się tworzyć połączenia pomiędzy polskimi miastami stwierdził: - LOT na trasach krajowych realizuje tylko połączenia do Warszawy, co jest naturalną konsekwencję chęci rozwoju jego hubu w stolicy. Ruch krajowy z pominięciem Warszawy jest rynkiem trudnym. Relatywnie najłatwiej jest zapewnić rentowność na najdłuższych trasach pomiędzy południem kraju a Trójmiastem. Uważam jednak, że na kilku innych polskich trasach krajowych, obecnie nie obsługiwanych przez żadnego przewoźnika, mogą w przyszłości być realizowane rentowne połączenia lotnicze, ale pod warunkiem odpowiedniego zbadania popytu, przygotowania odpowiedniej floty i oferty dla pasażerów. Tu spodziewałbym się jednak raczej stopniowego rozwoju operacji, a nie fajerwerków z gatunku „OLT Express” - podkreślił.

Kilkanaście lat

Eurolot jest spółką, w której Skarb Państwa ma 62,10 proc. akcji, a pozostałe 37,9 proc. należy do Towarzystwa Finansowego Silesia. Firma działa na rynku od 1996 r. Od lipca 2011 r. wykonuje własne połączenia lotnicze między głównymi portami regionalnymi w Polsce.

Eurolot wykonuje także czartery i rejsy na zlecenie innych przewoźników, m.in. LOT-u. Obecnie zatrudnia poniżej 300 osób, są to piloci, personel pokładowy i administracja.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane