• rozwiń

Mąka, ryż, mydło i papier toaletowy. Polacy rzucili się do sklepów

Koronawirus a urlop. Czy pracodawca może pytać nas, gdzie się wybieramy? Odtwórz: Koronawirus a urlop. Czy pracodawca może pytać nas, gdzie się wybieramy?
Koronawirus a urlop. Czy pracodawca może pytać nas, gdzie się wybieramy? "Źródło: tvn24bis"

W ostatnim tygodniu lutego wartość koszyka zakupów w Polsce wzrosła o 17 procent. Duże wzrosty zanotowano głównie w sprzedaży środków czystości oraz suchych produktów spożywczych - wynika z analizy Nielsena.

KORONAWIRUS W POLSCE. RAPORT TVN24.PL

"Nielsen przeanalizował sprzedaż w tygodniu 9 (od 24 lutego do 1 marca - red.), z której wynikają znaczące wzrosty dla całego koszyka zakupów, w tym w szczególności środków czystości oraz suchych produktów spożywczych. W ostatnim tygodniu lutego odnotowano również aż trzykrotny wzrost wartości sprzedaży online produktów typu zakupy na zapas" - napisano w komunikacie Nielsena.

Pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce został potwierdzony w środę 4 marca. Wcześniej jednak informowano o pierwszych zgonach we Włoszech spowodowanych koronawirusem (24 lutego takich przypadków było siedem, 229 potwierdzonych zakażeń).

"Wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży"

Jak podał Nielsen, wartość całego koszyka wzrosła we wskazanym okresie o 17 proc., na podobnym poziomie zarówno dla produktów spożywczych jak i kosmetyków oraz chemii. W tym czasie sprzedano blisko 480 tys. sztuk żeli antybakteryjnych do rąk.

W porównaniu do tego samego tygodnia rok wcześniej wzrosła sprzedaż środków czystości: mydła o 66 proc. i papieru toaletowego o 24 proc. Polacy kupowali również więcej suchych produktów spożywczych: mąki o 84 proc., ryżu o 95 proc., makaronu o 65 proc.

- Dla wielu kategorii obserwujemy wyjątkowy pozasezonowy wzrost sprzedaży w tygodniu 9., zarówno w porównaniu do poprzednich tygodni, jak i do tego samego tygodnia rok wcześniej. W wybranych przypadkach poziom sprzedaży odpowiada sprzedaży świątecznej, a w niektórych nawet znacznie ją przewyższa. Niepewność związana z aktualną sytuacją zdrowotną ma istotny wpływ na zachowania konsumentów. Z jednej strony postępują oni zgodnie z zaleceniami instytucji sanitarnych, ale czasami reagują również nadmiernie poprzez gromadzenie wybranych artykułów pierwszej potrzeby- powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca Nielsen Connect w Polsce.

- Wzrost świadomości i większe zapotrzebowanie na środki higieny to z pewnością pozytywny sygnał, jednak na pewno warto zachować spokój. Według badań przeprowadzonych przez Nielsena we Włoszech, gdzie wirus jest szczególnie obecny, Włosi są świadomi powagi sytuacji, jednak tylko 17 proc. z nich jest faktycznie zaniepokojonych ryzykiem zarażenia, a 46 proc. jest przekonanych, że pokonanie go zajmie miesiąc - stwierdziła.




Koronawirus w Polsce

"KORONAWIRUS. RAPORT". EKSPERCI ODPOWIADAJĄ W TVN24 NA WASZE PYTANIA

W związku z wystąpieniem w Polsce zachorowań wywołanych koronawirusem we wtorek odbyło się też posiedzenie rządowego zespołu zarządzania kryzysowego. Po posiedzeniu zespołu zarządzania kryzysowego premier poinformował, że została podjęta decyzja o odwołaniu wszystkich imprez masowych.

Nowy koronawirus SARS-Cov-2 wywołuje chorobę o nazwie COVID-19. Objawia się ona najczęściej gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni i zmęczeniem.





Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane