• rozwiń
    • WIG20 2173.75 +0.82%
    • WIG30 2463.94 +0.89%
    • WIG 57297.12 +0.70%
    • sWIG80 11452.13 -0.32%
    • mWIG40 3670.47 +0.71%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Fabryka za miliard złotych powstanie w Wielkopolsce. Zbuduje ją brytyjski koncern

Ekspert o samochodach elektrycznych Odtwórz: Ekspert o samochodach elektrycznych
Ekspert o samochodach elektrycznych "Źródło: TVN24 BiS"

Ponad 200 nowych miejsc pracy powstanie w Koninie w województwie wielkopolskim. W 2021 roku ma ruszyć zakład wytwarzający zaawansowane materiały do baterii dla aut elektrycznych.

W piątek wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann przekazał inwestorowi, brytyjskiej firmie Johnson Matthey, decyzję o rządowej dotacji na budowę zakładu w wysokości około 42 milionów złotych.

Szacowana wartość nakładów inwestycyjnych sięga 1 miliard złotych.

"Nowe inwestycje potrzebne są jak tlen"

- Temu subregionowi nowe inwestycje potrzebne są jak tlen. Wiążą się też z nimi nowe, stabilne miejsca pracy. Działalność tego zakładu znakomicie wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju premiera Mateusza Morawieckiego; to jest elektromobilność, najwyższe technologie, nowoczesność - powiedział Hoffmann.

Jak powiedział w imieniu Johnson Matthey dyrektor zakładu tej firmy w Gliwicach Ben Miller, inwestor rozszerza swoją działalność w Polsce. W Gliwicach wytwarzane są katalizatory do samochodów spalinowych.

- Nasza fabryka w Koninie będzie innowacyjnym zakładem. Odbywać się w nim będzie pierwsza na skalę komercyjną produkcja eLNO – substancji chemicznej niezbędnej do baterii dla samochodów elektrycznych. Wydajność zakładu wynosić będzie 10 tysięcy ton eLNO rocznie - wyjaśnił Ben Miller.

Zatrudnienie w nowej fabryce w pierwszej fazie wyniesie około 200 osób, w następnych latach będzie sukcesywnie zwiększane. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpocznie się realizacja inwestycji w Wielkopolsce.

Milion aut

Na koniec sierpnia br. w Polsce zarejestrowane były łącznie 6672 elektryczne samochody osobowe. 4178 to pojazdy w pełni elektryczne, a 2494 - hybrydy plug-in, czyli ładowane z gniazdka. Tymczasem, jak pisał pod koniec czerwca Konkret24, w rządowym Planie Rozwoju Elektromobilności, przyjętym wiosną 2017 roku, znalazł się zapis o pojawieniu się w Polsce miliona aut elektrycznych do 2025 roku.

Rząd jednak wycofał się z tej zapowiedzi. Nowa strategia zrównoważonego rozwoju transportu, przyjęta pod koniec września br., zakłada, że flota samochodów elektrycznych i hybrydowych "w roku 2030 może osiągnąć ponad 600 tysięcy sztuk".

Według informacji Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2018 roku w Polsce zarejestrowano 1324 nowe samochody elektryczne. To zaledwie 0,44 procent wszystkich zarejestrowanych w tym czasie samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej.

ACEA wskazuje, że w 2018 roku w Unii sprzedano ponad 300 tysięcy osobowych pojazdów elektrycznych. Najwięcej - w Niemczech - ponad 67,5 tysiąca, w Wielkiej Brytanii - prawie 60 tysięcy i we Francji - ponad 45 tysięcy. W Norwegii - będącej europejskim liderem elektromobilności, zarejestrowano niemal 73 tysiące aut na prąd.

O firmie

Notowana na londyńskiej giełdzie grupa Johnson Matthey działa od ponad 200 lat. Specjalizuje się w produkcji zaawansowanych materiałów chemicznych i dostarczaniu rozwiązań technologicznych głównie do sektorów: chemicznego, paliwowego, farmaceutycznego, medycznego, recyklingu, ochrony środowiska oraz motoryzacyjnego.

Posiada swoje placówki w ponad 30 krajach oraz zatrudnia ponad 14 tysięcy pracowników. Jest obecna w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Obroty grupy kształtują się na poziomie 14 miliardów funtów.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
turwal
Polska 42 mln.
Czy to wszystko ?
Myślę że to początek.
Przewiduję dalsze finansowanie :
infrastruktura techniczna ( drogi , dojazdy,linie energetyczne itp.),
ulgi lub zwolnienia podatkowe.
Poczekamy, zobaczymy,rozliczymy.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
matiga
Sprawą niezwykłej wagi będzie też to jak będą traktowane inwestycje koncernu brytyjskiego po wyjściu WB z Unii.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane