• rozwiń
    • WIG20 2208.54 -0.16%
    • WIG30 2497.43 -0.11%
    • WIG 57950.18 -0.06%
    • sWIG80 11410.26 -0.38%
    • mWIG40 3665.88 +0.46%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Szybciej z Warszawy na Mazury. Umowa w sprawie kolejnego odcinka Via Baltica

Rząd przeznaczył pół miliarda złotych na drogi lokalne Odtwórz: Rząd przeznaczył pół miliarda złotych na drogi lokalne
Rząd przeznaczył pół miliarda złotych na drogi lokalne "Źródło: tvn24bis"

Budimex wybuduje kolejny, 20-kilometrowy, odcinek drogi ekspresowej Via Baltica w województwie warmińsko-mazurskim. Droga powstanie na odcinku od Raczek do węzła Wysokie i będzie kosztowała 484 milionów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w środę umowę na realizację tego odcinka.

Na uroczystość do Kalinowa na Mazurach przyjechał w środę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Szlak Via Baltica będzie generatorem rozwoju gospodarczego Polski Północno-Wschodniej. To droga, która była planowana od dawna i wreszcie będzie realizowana - powiedział w Kalinowie minister Andrzej Adamczyk.

Szybciej na Mazury

Minister powiedział, że dzięki Via Baltica dojazd z Warszawy na Mazury zostanie skrócony z 4 do 2 godzin. To – według ministra – ważne dla tych, którzy chcą inwestować w tej części Polski czy przyjeżdżać i wypoczywać na Mazurach.

- Via Baltica to także bezpieczny korytarz w ruchu międzynarodowym. W połączeniu z Via Karpatią tworzymy znakomitą sieć dróg we wschodniej Polsce - dodał Adamczyk.

Inwestycja będzie realizowana w trybie "projektuj i buduj". Zadanie będzie polegało na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni i czterech bezkolizyjnych węzłów drogowych. W ramach inwestycji zostaną wybudowane drogi serwisowe, urządzenia ochrony środowiska i fragmenty dróg lokalnych. Odcinek ma być wykonany do połowy 2021 r. Budowa tej części szlaku Via Baltica ze Szczuczyna do Raczek jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF).

- Realizujemy nasze deklaracje i obietnice wyborcze uznając, że należy likwidować wykluczenie komunikacyjne wielu regionów naszego kraju. To dotyczy w szczególności Warmii, Mazur, Podlasia, Lubelszczyzny i Podkarpacia. Polityka zrównoważonego rozwoju to cel rządu Prawa i Sprawiedliwości - dodał Adamczyk.



Jak informuje ministerstwo infrastruktury, na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zostały do podpisania jeszcze umowy na dwa odcinki Via Baltica: Szczuczyn – węzeł Ełk Południe oraz węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie. Z kolei na Mazowszu blisko zakończenia jest budowa ostatnich odcinków drogi ekspresowej S8, wchodzących w skład korytarza Via Baltica. W województwie podlaskim w realizacji znajdują się wszystkie odcinki tego szlaku poza obwodnicą Łomży. W ubiegłym tygodniu został wyłoniony wykonawca tej inwestycji.

Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy polsko-litewskiej w Budzisku.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane