• rozwiń

Temat: Energetyka

Karpiński: umowa PGNiG i Qatargas pozwoli spokojnie dokończyć gazoport

"Błękitny" nad gazoportem. Zobacz jedną z najważniejszych polskich inwestycji Odtwórz: "Błękitny" nad gazoportem. Zobacz jedną z najważniejszych polskich inwestycji
Foto: polskielng.pl | Video: tvn24 Foto: Terminal LNG w Świnoujściu pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc. | Video: "Błękitny" nad gazoportem. Zobacz jedną z najważniejszych polskich inwestycji

Zmiana kontraktu PGNiG i Qatargas na dostawy LNG do terminala w Świnoujściu pozwoli "zdjąć presję czasową" z ostatnich prac przy terminalu - ocenia minister skarbu Włodzimierz Karpiński. Podkreślił, że prace te wymagają "szczególnej staranności i rzetelności".

Jak poinformowało we wtorek PGNiG, zawarło z Qatargas dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 r., dotyczące dostaw LNG do gazoportu w Świnoujściu w 2015 r. Według polskiej spółki, jeśli w 2015 r. nie będzie mogła odebrać zakontraktowanego gazu, to Qatargas sprzeda go na wolnym rynku, a PGNiG wyrówna Katarczykom różnicę w cenie w stosunku do kontraktu z 2009 r. Jeśli natomiast cena sprzedaży byłaby niższa niż "satysfakcjonująca" dla PGNiG, wówczas odbiór LNG będzie przesunięty na kolejne lata.

Obie strony zadowolone

Jak powiedział w środę Karpiński dziennikarzom, kontrakt został zmodyfikowany w sposób, z którego zadowolone są obie strony. Wyraził jednocześnie uznanie dla polskich negocjatorów za doprowadzenie do takiego rozwiązania. Cały czas obowiązują wolumeny zapisane w 20-letnim kontrakcie, natomiast umowę skorygowano o większą elastyczność w realizacji - dodał Karpiński.

- To w sposób jednoznaczny zdejmuje presję czasu z kwestii związanych z ostatnimi już pracami w terminalu, które wymagają szczególnej staranności i rzetelności - ocenił minister. Podtrzymał jednocześnie, że w 2015 r. - po odbiorach technicznych - rozpoczną się komercyjne dostawy gazu.

Zgodnie z pierwotnymi ustaleniami kontraktu, od stycznia 2015 r. PGNiG miało sprowadzać z Kataru gaz w formule "take or pay". Oznacza to, że za gaz trzeba zapłacić niezależnie od tego czy się go odbierze czy nie. Umowa opiewała na 1,3 mld m sześc. gazu rocznie przez 20 lat.

Przeszkodą w jej realizacji jest opóźnienie w budowie terminalu LNG. Pierwotna umowa przewidywała oddanie go do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. We wrześniu 2013 r. operator terminalu spółka Polskie LNG podpisała z wykonawcą aneks, sankcjonujący opóźnienie przy jednoczesnym podniesieniu wartości kontraktu o 67 mln euro.

Kilka źródeł finansowania

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.

Terminal LNG w Świnoujściu pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane