• rozwiń
    • WIG20 2241.15 +0.33%
    • WIG30 2539.53 +0.32%
    • WIG 58751.67 +0.22%
    • sWIG80 11571.42 -0.14%
    • mWIG40 3746.86 -0.06%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 09:07

Dostosuj

Temat: Włochy

Maszynista nie chce sam prowadzić pociągu. "Mogłbym nagle stracić przytomność"

Maszynista nie chce sam prowadzić pociągu. "Mogłbym nagle stracić przytomność"
Foto: flickr.com/ (CC BY-NC-ND 2.0)/ Matt Hintsa Foto: Linie Trenitalia zwolniły kolejarza, który nie chciał samotnie prowadzić pociągu

Czy pociąg powinien prowadzić jeden maszynista, czy w lokomotywie powinno być ich dwóch - taką dyskusję wywołał we Włoszech sądowy finał sprawy pracownika kolei, zwolnionego z pracy za to, że odmówił samotnego wyruszenia w trasę. Sąd przyznał mu rację.

Sprawę tę nagłośniły włoskie media w związku z trwającą na świecie debatą po wtorkowej katastrofie lotniczej we francuskich Alpach i decyzji wielu linii o wprowadzeniu obowiązku przebywania dwóch osób w kokpicie.

Dlaczego?

Opisany przez prasę przypadek dotyczy kolejarza z Ligurii, który nie stawił się w pracy, gdy włoskie koleje zabiegając o większe oszczędności i wydajność pracy zlikwidowały w 2009 roku stanowisko drugiego maszynisty w pociągach pasażerskich.

Mężczyzna nie chciał samotnie prowadzić pociągu na pełnych tuneli trasach w Ligurii argumentując, że byłoby to zbyt niebezpieczne, gdyby nagle źle się poczuł lub stracił przytomność. Uważał on, że nie wystarczy obecność w składzie tzw. wielofunkcyjnego technika, którego zadaniem w takiej kryzysowej sytuacji jest zatrzymanie pociągu i wezwanie pomocy.

Co zrobi?

Maszynista zauważył, że jeśli straci panowanie nad pociągiem z powodu nagłego zasłabnięcia, nie pomoże technik, który na przykład będzie zmieniał żarówkę w innym wagonie.

Przeciwko decyzji przewoźników petycję podpisało przed kilkoma laty, jak się przypomina, 70 procent wszystkich maszynistów, ale odstąpili oni od protestów w obliczu groźby zwolnień i kar.

Historyczna decyzja

Gdy we wrześniu zeszłego roku linie Trenitalia zwolniły kolejarza, skierował on sprawę do sądu. Obecnie sąd w Genui uznał, że zwolnienie było niesłuszne i przyznał rację maszyniście nakazując byłemu pracodawcy, by natychmiast przyjął go znów do pracy.

- To historyczna decyzja, która może zmienić zasady ruchu kolejowego we Włoszech - ocenił lewicowy dziennik "Il Fatto Quotidiano".

Media informują, że 26 marca inny maszynista doznał zawału prowadząc pociąg na Sardynii. Na szczęście wśród pasażerów był jego kolega kolejarz, który doprowadził pociąg do najbliższej stacji i wezwał pomoc.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (5)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
SEBBAX
jestem kierowcą autobusu miejskiego i też uważam, że w autobusie powinno być co najmniej dwóch kierowców - z tego samego powodu co dwóch maszynistów... przecież ja też mogę zasłabnąć...
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Mapanari
Niech Pan Marciniak tak nie dramatyzuje. Pociąg to nie samolot i nigdzie nie skręci a można go z łatwością zatrzymać zdalnie.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
graffiti50
teraz proponuję dwóch kierowców do samochodów
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jpr
Loading...
jpr
A juz do każdego autobusu jeżdżącego poza miastem (dłuższe trasy) to na pewno. W zasadzie do miejskich autobusów również. I powinien mieć do dyspozycji hamulec bezpieczeństwa - koniecznie trzeba przerobić istniejące autobusy. Tramwaje oczywioście też.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
asafian
No jednak w przypadku pociągów jest nieco inaczej, jest przecież czuwak (który załącza się co kilka minut), jest SHP (które załącza się np. przed stacjami), systemy te w przypadku braku reakcji maszynisty bezpiecznie wyhamują pociąg.
Generalnie bez maszynisty sam pociąg nie przejedzie więcej niż kilka kilometrów.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane