• rozwiń
    • WIG20 2286.24 -0.17%
    • WIG30 2604.54 -0.01%
    • WIG 59159.41 +0.09%
    • sWIG80 11615.80 -0.10%
    • mWIG40 4173.46 +0.37%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 11:20

Dostosuj

Przegląd prasy. Rząd zajmie się projektem nowej opłaty do paliwa. Ceny pójdą w górę?

Nowa opłata paliwowa? Odtwórz: Nowa opłata paliwowa?
Nowa opłata paliwowa? "Źródło: tvn24"

Rząd podbija cenę paliwa o 10 groszy na litrze, pod hasłem zbierania pieniędzy na elektromobliność - pisze wtorkowa "Gazeta Wyborcza". W ten sposób gazeta ocenia pomysł Ministerstwa Energii, które chce wprowadzić opłaty emisyjne doliczane do ceny paliwa. Projektem ustawy we wtorek zajmie się rząd.

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o o biokomponentach i biopaliwach, który przewiduje m.in. powołanie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Fundusz zasili m.in. nowa opłata emisyjna od paliw. Pieniądze mają wspierać rozwój rynku i infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie, w tym m.in. energii elektrycznej, CNG, LNG i wodoru.

Według projektu ustawy, opłata emisyjna będzie wynosiła 80 zł na 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego, czyli 8 gr na litr. Jak zauważa "Gazeta Wyborcza", po doliczeniu podatku VAT daje to 10 gr do każdego litra paliwa. "Opłata emisyjna nie będzie doliczana do ceny autogazu, ale powodów wprowadzenia ulgi dla tego paliwa resort ministra Krzysztofa Tchórzewskiego nie wyjaśnił" - dodaje GW.

Zdaniem gazety, "skutki odczują także ci, którzy nie mają samochodów", ponieważ wzrost cen paliwa przełoży się na wzrost kosztów transportu, produkcji i budownictwa.

"Dla przeciętnego polskiego kierowcy, który wg Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego tankuje 100 litrów paliwa miesięcznie, nowa opłata oznaczać będzie wzrost wydatków o 120 zł rocznie" - pisze "Gazeta Wyborcza".

W artykule przypominano opinię resortu energii, który stwierdził, że "wprowadzenie opłaty emisyjnej nie powinno skutkować bezpośrednim wzrostem cen dla klientów detalicznych". Podobnego zdania są koncerny paliwowe - PKN Orlen i Lotos.

Z drugiej strony "GW" zauważa, że zupełnie inaczej sprawę oceniają eksperci. - To niemożliwe, aby wprowadzenie nowej opłaty nie odbiło się na cenach paliw - ocenia w rozmowie z "Gazetą" Urszula Cieślak z firmy analitycznej BM Reflx.

Na Fundusz i czyste miasta

"Gazeta Wyborcza" przypomina także, że projekt nowelizacji ma również zmienić ustawę o elektromobilności, wprowadzając opłaty za wjazd pojazdami o napędzie spalinowym do przewidzianych przez ustawę stref czystego transportu. Takie strefy będą mogły tworzyć samorządy.

Zgodnie z propozycją, opłata ma wynosić maksymalnie 25 zł za dobę i 2,5 zł za godzinę. Mogłaby też mieć formę abonamentu lub ryczałtu. Opłata stanowiłaby dochód gminy, który może być wykorzystany na potrzeby m.in. oznakowania strefy czystego transportu czy zakupu autobusów zeroemisyjnych.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (14)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Andrzej0wui
Bardzo dobrze tylko za mała ta podwyzka. Samochody sa tanie to niech paliwo bedzie drogie. To skutecznie odkorkuje miasta.
  • 0
  • 7
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KazioP
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ryszard_miechowicz
  • 4
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kg1955
Brak kasy na nagrody dla rządu?Podatnik zapłaci!
  • 4
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KazioP
Nagrody to 200 milionów zagarniete raz lub 2 razy na rok. Podwyzka o 10 groszy w paliwie to obrabowanie spolecznstwa na pare, parenascie miliardow.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Franek36
Oprócz tego że zapłaci to dalej pójdzie i zagłosuje na dojną zmianę aby jeszcze więcej wydoiła z niego samego.
  • 1
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane