• rozwiń

Temat: Gospodarka wg PiS

Konsumenci w dobrych nastrojach. Ważne dane

Konsumenci w dobrych nastrojach. Ważne dane
Foto: Shutterstock Foto: Poprawiły się zarówno bieżące jak i przyszłe nastroje konsumenckie

W kwietniu 2016 roku, w porównaniu do poprzedniego miesiąca, poprawiły się zarówno bieżące jak i przyszłe nastroje konsumenckie - podał w środę Główny Urząd Statystyczny.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), czyli syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 4,6 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -4,7.

O badaniu

Spośród składowych wskaźnika, największy wzrost odnotowano dla ocen dotyczących przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 7,6 i 5,5 p. proc.). Oceny dotyczące obecnego dokonywania ważnych zakupów wzrosły o 4,1 p. proc., a odnoszące się do przyszłej i obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego odpowiednio o 3,9 i 1,9 p. proc. W porównaniu do kwietnia 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 6,2 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 4,3 p. proc. w stosunku do marca i ukształtował się na poziomie -7,2.

Wśród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny dotyczące przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 7,6 p. proc.), a w dalszej kolejności przyszłego oszczędzania pieniędzy, przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 4,4; 3,9 i 1,4 p. proc.).

W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,0 p. proc. wyższą, niż w kwietniu 2015 roku.

Od stycznia 2004 roku GUS, wspólnie z NBP, co miesiąc bada nastroje konsumenckie.

Ufność konsumencka

Najważniejszymi wskaźnikami, obliczanymi na podstawie przeprowadzonych badań, są bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) - obrazujący bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualnej oraz wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który z kolei pokazuje oczekiwane w najbliższych miesiącach zmiany w tendencjach konsumpcji indywidualnej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

 

Oblężenie przygranicznych sklepów. Materiał z programu "Świat w południe":

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane