• rozwiń
    • WIG20 2303.31 -1.19%
    • WIG30 2649.09 -1.03%
    • WIG 59480.64 -0.87%
    • sWIG80 11638.94 +0.08%
    • mWIG40 4036.65 -0.19%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Kolejne miasto chce lotniska za miliony złotych. "Jako baza dla air taxi"

Kolejne miasto chce lotniska za miliony złotych. "Jako baza dla air taxi"
Foto: Wikipedia (CC BY SA 2.0)/ Krzysztof Wilk Foto: Gliwice chcą rozbudować - dla inwestorów - swoje sportowe lotnisko

Kosztem ok. 19 mln zł Gliwice planują rozbudować swoje lotnisko. Obecnie służy ono miejscowemu aeroklubowi do celów sportowych. Po rozbudowie ma zyskać status lotniska publicznego i dodatkowo przyjmować ruch biznesowy oraz mały ruch cargo.

- Po rozbudowie lotnisko będzie służyć inwestorom jako baza dla air taxi – powietrznych taksówek, czy dla małego ruchu cargo, którego przyjmowanie może się nie opłacać większym portom. Z analizy ekonomiczno-gospodarczej, którą przeprowadziliśmy wynika, że rynek general aviation (ruch lotniczy z wyłączeniem lotów rozkładowych i wojskowych – red.) będzie się rozwijał, że jest deficyt takich usług – powiedział PAP specjalista z Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miejskiego Marcin Czyż.

Co jest?

Obecnie lotnisko dysponuje jedynie trawiastym pasem startowym, z którego nie da się korzystać przy złej pogodzie. Plany modernizacji obejmują m.in. budowę utwardzonego 900-metrowego pasa startowego i drogi startowej, drogi kołowania, płyty postojowej, kontenerowej stacji paliw, hangaru postojowego oraz postojowo-obsługowego. Konieczne będzie też wybudowanie parkingów i dróg dojazdowych. Po modernizacji lotnisko ma zyskać status lotniska publicznego o ograniczonej certyfikacji.

Jak poinformował Marcin Czyż, na ten rok zaplanowano prace nad niezbędną dokumentacją, prace budowlane powinny rozpocząć się w przyszłym roku, a zakończyć – w 2018 r. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 19 mln zł. Uwzględniono je w przyjętej przez radę miasta wieloletniej prognozie finansowej na lata 2016–2020. Na ten rok zaplanowano prace o wartości 2,7 mln zł, na dwa kolejne – po 8 mln zł.

Plusy

Gliwickie lotnisko ma powierzchnię blisko 88 hektarów. Jego atutem jest duża koncentracja w okolicy specjalistycznych usług dla małych samolotów i bliskość centrum Nowe Gliwice, w którym działają firmy sektora nowych technologii. Gliwice są też dobrze skomunikowane – znajduje się tu węzeł autostrad A1 i A4, właśnie oddano też do użytku gliwicki odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, przebiegającej przez miasta aglomeracji górnośląskiej aż do Katowic.

Lotnisko ma już 100 lat – zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był też samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (2)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Światowit
Radom-bis?
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Inżynier
Nie, nie Radom bis. Radom postawił terminal w dawnej bazie wojskowej i chciał zorganizować lotnisko międzynarodowe. Tutaj grupą docelową, są awionetki na góra kilkanaście osób które nie chcą się pchać na Pyrzowice.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane