• rozwiń

Przegląd prasy. Centralny port pochłonie 35 miliardów złotych

Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego Odtwórz: Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego
Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego "Źródło: tvn24"

Centralny port komunikacyjny (CPK) to nie tylko przewozy pasażerskie, ale również hub transportowy o wymiarze regionalnym. Wkrótce rząd powoła pełnomocnika do tego projektu – pisze czwartkowy "Puls Biznesu".

Jak podaje gazeta, najpewniej po Wielkanocy zostanie powołany pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli Centralnego Portu Lotniczego (CPL) i Centralnego Terminala Intermodalnego. Rozporządzenie o stworzeniu takiego stanowiska przygotowuje Ministerstwo Rozwoju.

Z informacji "PB" wynika, że pełnomocnikiem może zostać Mikołaj Wild, były wiceminister skarbu. - Nie komentuję - ucina Mikołaj Wild.

Według "PB" koszty budowy CPL to ok. 20 mld zł. 75-80 proc. tej kwoty ma zapewnić zagraniczne finansowanie, m.in. z EBI, EBOR czy innych banków. Resztę zapewni Polski Fundusz Rozwoju (PFR) lub inni inwestorzy, np. PPL, operator m.in. Lotniska Chopina czy międzynarodowe fundusze inwestujące w projekty infrastrukturalne.

Do 15 mld zł będą kosztować komplementarne inwestycje obejmujące m.in. budowę linii kolejowych. W tym przypadku unijne fundusze mogą sięgnąć nawet 70-80 proc. Możliwe jest np. dofinansowanie z drugiej edycji programu Connecting Europe Facility, który m.in. wspiera budowę infrastruktury transportowej.

Według wstępnego planu, realizacja projektu potrwa 9-10 lat.

- To najbardziej optymistyczna wersja, absolutne minimum, zakładające duży poziom sprawności i np. wykorzystanie gotowego projektu lotniska. Cały cykl inwestycyjny może zająć 12 lat - przewiduje jednak źródło "PB" z rządu.

"PB" podaje, że po przejęciu decyzji prace koncepcyjne mają trwać rok, a równolegle zostaną przygotowane specustawy. Prace projektowe, które będą prowadzone równolegle z organizowaniem finansowania, zajmą trzy lata. Kolejne trzy lata trzeba będzie poświęcić na: wybór dostawcy, wywłaszczenia i przesiedlenia. Prace budowlane to 4,5-5,5 roku.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (6)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
The_Guru
czyli pewnie stanie na 70 miliardach ... ale kto bogatemu zabroni !!

połowa takiej kwoty już została umoczona w ratowaniu kopalń więc kasa jest, więc czego się szczypać .... tym bardziej, że jak mi się wydaje, jedyny godny patron związany z samolotami już został wybrany !
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
kayy2
,,PORT CENTRALNY,,a komu on ma sluzyc? i to za takie miliardy!
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
Na początku pochłonie 35 a znając życie to z 50 miliardów złotych. A potem całe społeczeństwo będzie do tego molocha dokładało rocznie po kilkaset milionów. Już widzę te tłumy z innych krajów, które pchają się na to lotnisko.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
jakubamajesiuk_majewski
Normalnyczłowiek to samo pomyślałem, niedługo będziemy mieli blackouty, tylko ja bym spróbował z ITEREM,elektrownią fuzyjną , Unia sama by kasę dołożyła żebyśmy środowiska nie zanieczyszczali.
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
NormalnyCzlowiek
Za 35 mld zł można by wybudować 7 bloków konwencjonalnych, które całkowicie rozwiązałyby problemy polskiej energetyki na najbliższe 30 lat. Ale co tam... lepiej zbudować lotnisko na jakimś zadupiu.
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane