• rozwiń
    • WIG20 2371.66 +0.53%
    • WIG30 2692.04 +0.42%
    • WIG 59915.10 +0.30%
    • sWIG80 10940.41 +0.06%
    • mWIG40 4029.10 -0.08%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 10:06

Dostosuj

Centralny Port Lotniczy horrendalnie drogi. Padł szacunek kosztów i czasu realizacji

Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego Odtwórz: Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego
Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego "Źródło: tvn24"

Koszt budowy Centralnego Portu Lotniczego, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 mld zł - powiedział wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Dodał, że koszty będą zależały m.in. od lokalizacji i jeszcze za wcześnie, by szczegółowo mówić o finansowaniu inwestycji.

- Dzisiaj nie mam możliwości, żeby mówić o finansowaniu w sposób szczegółowy. Decyzja jest podejmowana w pełni świadomie co do kosztów tego przedsięwzięcia. Szacunki są różne, od 20 do 30 mld zł. To będzie też zależało od lokalizacji, skomunikowania, od szeregu czynników, których dziś nie znamy - powiedział we wtorek na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Jest zielone światło

Wiceminister przypomniał, że budowa Centralnego Portu Lotniczego w zeszłym tygodniu została pozytywnie zaopiniowana przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że budowa tej gigantycznej inwestycji to jest horyzont dziesięciu, a niektórzy eksperci twierdzą, że piętnastu lat. A zatem mamy do czynienia z przedsięwzięciem wieloletnim. Te główne nakłady, które trzeba będzie ponieść już w samym procesie realizacyjnym, czyli budowy portu, na pewno rozpoczną się nie wcześniej niż za cztery, pięć lat. A zatem mamy czas, żeby się przygotować do sposobu sfinansowana tej inwestycji i potem, aby to finansowanie było zapewnione i żeby z tego powodu inwestycja nie miała przeszkód w realizacji - mówił wiceminister.

Największy port lotniczy

W ocenie Szmita nowe lotnisko może stać się jednym z wiodących portów w Europie Środkowej. - Takie szanse są i wynikają one z położenia geograficznego Polski - zaznaczył.

Wiceminister powiedział, iż jednym z argumentów za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, "zaczyna być bliski wyczerpaniu swojej przepustowości". Warszawski port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów.

- Jak twierdzą niektórzy eksperci, przepustowość Lotniska Chopina jest na poziomie 20 mln pasażerów rocznie. Niemniej jednak bariera jest blisko - powiedział Szmit.

Lotnisko szacuje, że w tym roku może obsłużyć ok. 14 mln podróżnych.

Jak podkreślił Szmit, ruch lotniczy w Polsce koncentruje się przede wszystkim wokół Warszawy i Mazowsza. I dopóki - jak mówił - nie powstanie CPL, należy zastanowić się, jak rozwiązać kwestię obsługi coraz większej liczby pasażerów korzystających z polskich lotnisk, szczególnie portu Chopina i lotniska w Modlinie.

Aspiracje LOT-u

Obecny na komisji sejmowej prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson wskazał, że decyzja o budowie Centralnego Portu Lotniczego związana jest z dodatkowymi elementami, czyli rozbudowywaną siatką połączeń PLL LOT.

- Mamy przypadki na świecie kilku przewoźników i kilku krajów, gdzie taka decyzja była podjęta na poziomie państwowym, czyli nie tylko na poziomie przewoźnika, ale również decyzji państwowej i wsparcia tego przewoźnika, gdzie potem nastąpił bardzo dynamiczny jego wzrost. Jednym z takich przykładów jest Turkish Airlines i Turcja - powiedział Samson.

Dodał, że PLL LOT ma szanse i aspiracje przejąć pasażerów tranzytowych, podróżujących z zachodniej Europy do Azji i ze wschodniej Europy za Atlantyk. - Ze względu na położenie geograficzne Polski, LOT będzie w stanie ten ruch tranzytowy obsłużyć, ale do tego potrzebne jest duże lotnisko - podkreślił.

Jak dodał, przewoźnicy niskokosztowi latający do Polski nie opowiadają się za budową takiego lotniska i wolą rozwijać swoja działalność w portach regionalnych.

- Sytuacja na rynku może pójść w takim kierunku, że możemy mieć dwa segmenty, które mogą wspólnie ze sobą działać - linie niskokosztowe operujące z portów regionalnych i dużą linię sieciową, która operuje z portu centralnego, ale nie obsługuje tylko i wyłącznie ruchu polskiego, ale cały ruch z Europy Zachodniej lecący w kierunku Azji oraz z Europy Wschodniej w kierunku Ameryki - dodał.

Premier Beata Szydło powiedziała we wtorek w Polsat News, iż Centralny Port Lotniczy to ważny projekt cywilizacyjny, pokazujący, że Polska to dynamicznie rozwijające się państwo.

Wicepremier Mateusz Morawiecki wskazywał niedawno, iż analizy "sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym". Według Morawieckiego CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym". Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, a rok później 34 mln. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (22)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
Wiatr halny
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
AntyKonus
Ludzie czy wy tak poważnie z tym portem ? Napewno port nie powstanie ale tez NAPEWNO powstana finansowane z budżetu państwa spółki spółeczki które będa " obsługiwały " ten miraż . Krótko mówiąc rodzina na swoim w wydaniu dojnej zmiany
  • 2
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
dariuszpoczta200
Chłopaki sobie żarty robią a ludzie biorą to na poważnie. Na całe szczęście ta ekipa niczego nie zbudowała i nie zbuduje bo to specjaliści od destrukcji są. I cel osiągneli bo o wykorzystanie funduszy unijnych nikt nie pyta. A wykorzystanie funduszy na modernizację to drażliwy dla rzadu temat...
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
STANIS
Jezdze ze Stanow do Polski co najmniej raz na rok. Dla mnie to lotnisko nie zda egzaminu, bo podroz jest dluga I nie bede dodawac sobie drogi. Rozbudowa lotnisk przy duzych miastach bedzie oplacalna. Kto z turystow zeby zwiedzic Krakow wybierze inne lotnisko niz Balice?
  • 12
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Piotru70
Tutaj chodzi o ekspansję aglomeracji Warszawy i lotniska trzeba będzie wokół niej zamknąći zbudowac nowe o wiele dalej, a zamiast budowac nowe trzy to łątwoej zbudować jedno z któego będą mogły kiedyś korzystać również inne miasta.
  • 0
  • 3
  • zgłoś naruszenie
zamknij
lastanetaarion
Ta piotru. Takie lotnisko centralne nie będzie spełniać swojej roli przez najbliższe 100 lat, jak nie więcej...
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
PanWitek
  • 15
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
sindanoriello
  • 14
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
marek_domagalazlz2
duże inwestycje są potrzebna dla zwiększenia dochodów aktualnie nam panujących. w bałaganie i zamieszaniu wszystko "jest droższe"
  • 1
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane