• rozwiń
    • WIG20 2154.80 +0.29%
    • WIG30 2439.89 +0.34%
    • WIG 56781.82 +0.24%
    • sWIG80 11451.18 -0.23%
    • mWIG40 3620.92 +0.21%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:15

Dostosuj

Temat: Europejski Kongres Gospodarczy 2019

Tak może wyglądać polskie superlotnisko. Pokazano plan portu

Centralny Port Komunikacyjny. Plan projektu Odtwórz: Centralny Port Komunikacyjny. Plan projektu
Centralny Port Komunikacyjny. Plan projektu "Źródło: TVN24 BiS"

Układ dróg startowych, terminali, płyty postojowe oraz stacja kolejowa zintegrowana z terminalem. Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach zaprezentowano schemat koncepcyjny lotniska i związanej z nim infrastruktury.

- Dzisiaj ogłosiliśmy schemat koncepcyjny lotniska, definicję projektu. To oznacza wstępny, poddany konsultacjom projekt zawierający układ pasów, układ poszczególnych komponentów, od układów związanych ściśle z potrzebami lotniska po elementy, które wiążą się z obsługą cargo, z obsługą handlingową, czyli z tym wszystkim, co otacza lotnisko - mówił w TVN24 BiS Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. CPK.

400 uwag

Jak dodał, przedstawiciele różnych branż mieli już możliwość zapoznania się z tym projektem.

- Dostaliśmy bardzo obfitą informację zwrotną, ponad 400 uwag, które dotyczą tego projektu. Będziemy starali się je uwzględnić tak, aby Centralny Port Komunikacyjny był najbardziej dostosowany do potrzeb użytkowników. Bo w sumie o to tu chodzi - wyjaśniał.

Tłumaczył, że definicja projektu "wskazuje kierunek, w którym idziemy, daje punkt odniesienia dla naszych partnerów". - Stąd te 400 uwag. To, co jest istotne z punktu widzenia nas, osób odpowiedzialnych za projekt, może być mniej istotne na przykład z punktu widzenia firm logistycznych, chcących uzyskać na CPK dogodną infrastrukturę cargo. Bez wsłuchiwania się w ten głos, pisząc i rozwijając koncepcję zza biurka, mielibyśmy ryzyko, że miniemy się z oczekiwaniami. A od samego początku deklarowaliśmy, że CPK ma być dochodowe. A żeby tak się stało, musi powstawać we współpracy z użytkownikami - zaznaczył Wild.

Pytany o listę ewentualnych przewoźników, którzy mogliby funkcjonować na CPK, odparł, że jest to przedmiotem uzgodnień. - Punktem wyjścia jest dla nas oczywiście kontakt z LOT-em, naszym naturalnym partnerem strategicznym. LOT przekroczył 50 procent przepustowości na Lotnisku Chopina. Przewidujemy, że na Centralnym Porcie Komunikacyjnym też może zbliżyć się do takiej skali. Ale oczywiście patrzymy też na inne linie lotnicze - zapewnił.

Wild nie chciał mówić o dacie rozpoczęcia budowy portu. - Oczywiście mamy takie szacunki, ale wolałbym teraz nie przedkładać ich opinii publicznej, ponieważ one od razu zaczynają funkcjonować jako pewne obietnice. Rzeczywistość w przygotowywaniu projektu jest dynamiczna. Wolimy niekiedy, aby pewne etapy były przesuwane w tę bądź inną stronę, ponieważ to, co jest dla nas kluczowe, to rentowna inwestycja, która jest dobrze przygotowana i to, żebyśmy nie oszczędzali na czasie przygotowawczym - mówił wiceminister.

Pobierz schemat w większej rozdzielczości

LOT może się dołożyć

Podczas panelu w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes LOT-u Rafał Milczarski pytany był, czy spółka jest w stanie partycypować w kosztach budowy nowego lotniska. - Myślę, że tak, bo to zwyczajnie się opłaca. My na każdy projekt spoglądamy z perspektywy biznesowej, musimy mieć konkretny zwrot z inwestycji - powiedział.

Zastrzegł jednak, że aby tak się stało, musi zniknąć ryzyko regulacyjne. Jak mówił, chodzi o to, by zniknęła obawa, o "różne czynniki, które miałyby ochotę zablokować budowę tego portu, kierując się różnymi interesami, ale z pewnością nie tym, który dla Polski jest najważniejszy”.

- W momencie gdy to ryzyko minie, myślę, że ten projekt będzie znakomitym interesem. Jeśli będę prezesem LOT-u, to będę gorącym orędownikiem tego, by się w ten projekt zaangażować – zadeklarował.

O projekcie

Centralny Port Komunikacyjny - według deklaracji rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych i drogowych w całym kraju. Umożliwią one przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

W ramach projektu na ok. 3 tys. ha, 37 km na zachód od Warszawy, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze. Cały projekt CPK powinien być gotowy na przełomie 2027 i 2028 r.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (6)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
neropl
Dziwi mnie ze pasy startowe sa tylko w jednym kierunku gdzie na wielkich lotniskach jak w Toronto maja Wschod-Zachod i Polnoc-Poludnie w zaleznosci od waruunkow atmosferycznych jak kierunek wiatru lub innych przyczyn uzywa sie odpowiednio innych pasow.
  • 3
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
KP2015
CPL ma rację bytu, jeżeli z Warszawy będzie można tam dojechać w ok 30 minut. I dlatego w pierwszej kolejności musi mieć linię kolejową o prędkości ponad 250 km/h.
  • 3
  • 1
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane