• rozwiń
    • WIG20 2365.36 -0.54%
    • WIG30 2717.60 -0.43%
    • WIG 60875.92 -0.47%
    • sWIG80 12118.91 0.00%
    • mWIG40 4195.79 -0.26%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 17:05

Dostosuj

Wzrost sprzedaży w polski czarny piątek

Wzrost sprzedaży w polski czarny piątek
Foto: Shutterstock Foto: Black Friday powoli przebija się na polski rynek. Z roku na rok obserwujemy wyższą sprzedaż w tym czasie, nawet o około 5 procent

Czarny piątek, powoli przebija się na polski rynek. Z roku na rok obserwujemy wyższą sprzedaż w tym czasie, nawet o około 5 procent - powiedziała prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Renata Juszkiewicz. Jednak, jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy czarny piątek.

Jak przyznała Juszkiewicz, "najbardziej widoczne jest to w przypadku artykułów niespożywczych jak np. ubrania, odzież, buty, sprzęt gospodarstwa domowego czy radiowo-telewizyjny". Dodała, że "nowa tradycja coraz mocniej utrwala się w świadomości polskich konsumentów".

Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji przyznała, że w przypadku artykułów spożywczych wzrost sprzedaży w czarny piątek nie jest mocno widoczny, ale także jest zauważalny.

Czarny piątek

Black Friday, czyli czarny piątek, to przypadający na ostatni piątek listopada jeden dzień w roku, w którym obowiązują atrakcyjne wyprzedaże i obniżki cen w sklepach. Tegoroczny czarny piątek wypadł 24 listopada.

Jak napisali eksperci GfK, polscy detaliści powoli przenoszą na lokalny rynek tradycję ze Stanów Zjednoczonych. Z roku na rok do akcji przyłączają się kolejni producenci elektroniki użytkowej, nowych technologii, sprzętu AGD czy odzieży, a także sieci handlowe.

Jak wynika z analiz instytutu, czarny piątek to w wielu krajach ważna data w kalendarzu detalistów. "Np. w Wielkiej Brytanii, w tygodniu, w którym wypada czarny piątek konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym święta Bożego Narodzenia. W Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech podobną tendencję można zaobserwować w przypadku wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne" - wskazano.

Jak podał instytut GfK, niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy czarny piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planowało skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji czarnego piątku.

"Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji czarnego piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.)" - wynika z analiz GfK.

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na wyprzedażach Black Friday konsumenci mają takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany - przypomina UOKiK

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane