• rozwiń
    • WIG20 2348.58 +0.10%
    • WIG30 2702.03 +0.06%
    • WIG 60702.16 -0.01%
    • sWIG80 11968.00 -0.06%
    • mWIG40 4268.55 -0.28%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 14:48

Dostosuj

Resort: Autostrada Wielkopolska oddała państwu ponad miliard złotych

Bruksela: Autostrada Wielkopolska ma zwrócić państwu setki milionów złotych Odtwórz: Bruksela: Autostrada Wielkopolska ma zwrócić państwu setki milionów złotych
Bruksela: Autostrada Wielkopolska ma zwrócić państwu setki milionów złotych "Źródło: TVN24 BiS"

Resort infrastruktury dostał od Autostrady Wielkopolskiej potwierdzenie wpłaty 1,38 miliarda złotych - poinformował rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś. To pokłosie decyzji Komisji Europejskiej, która w ubiegłym roku nakazała spółce zwrot państwu pieniędzy z tytułu nadmiernych rekompensat, wypłacanych przez siedem lat przez polskie władze.

Bruksela pod koniec sierpnia 2017 r. poinformowała, że Autostrada Wielkopolska SA, spółka zarządzająca trasą A2 na odcinku Świecko-Konin, musi oddać polskiemu państwu 895 mln zł.

Zwrócona przez firmę kwota (1,38 mld zł) jest większa, bo uwzględnia jeszcze odsetki oraz koszty zastępstwa procesowego i opłatę sądową.

Rekompensaty za zmiany w prawie

O co chodzi w całej sprawie?

Państwo polskie w przeszłości wypłaciło Autostradzie Wielkopolskiej rekompensaty, które miały na celu wynagrodzenie jej zmian w prawie prowadzących do zwolnienia pojazdów ciężarowych z obowiązku wnoszenia opłat autostradowych.

Polska zmieniła przepisy dotyczące pojazdów ciężarowych w 2005 r. Zgodnie ze starymi zasadami pojazdy ciężarowe podlegały zarówno opłacie ryczałtowej (tzw. winieta), jak i opłatom autostradowym. W wyniku zmiany przepisów zostały zwolnione z opłat autostradowych.

W sierpniu 2012 r. polskie władze zgłosiły Komisji Europejskiej, że - w ich ocenie - rekompensaty na rzecz Autostrady Wielkopolskiej były zbyt wysokie.

Zdaniem Warszawy spółka zawyżyła swoją wewnętrzną stopę zwrotu, korzystając z przestarzałego badania na temat ruchu drogowego i dochodów. Zamiast skorzystać z najbardziej aktualnego badania z 2004 r., AW SA powołała się na badanie z 1999 r. Oszacowano w nim znacznie wyższy poziom ruchu i przychodów, a tym samym większą oczekiwaną rentowność.

W 2017 r. KE uznała, że rekompensaty wypłacone AW w swoim wymiarze były niezgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jak wskazała Komisja - kwoty rekompensaty przekroczyły dochód, jaki AW SA byłaby zdolna wygenerować z opłat za pojazdy ciężarowe. Nadpłata w okresie od 1 września 2005 r. do 30 czerwca 2011 r. wyniosła 895 mln zł i taką kwotę Bruksela nakazała zwrócić.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane