• rozwiń

Przegląd prasy: Autobus się spóźnił? Za taksówkę zapłaci miasto

Przegląd prasy: Autobus się spóźnił? Za taksówkę zapłaci miasto
Foto: autosan.eu Foto: Autobus się spóźnił? Za taksówkę płaci miasto

Z ustawy o prawie przewozowym wynika, że osoby korzystające z komunikacji miejskiej mają prawo do rekompensaty za opóźnienie lub odwołanie regularnie kursującego pojazdu – pisze "Dziennik Gazeta Prawna". W praktyce ciężko jednak odzyskać pieniądze za alternatywny transport

"Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdza, że istnieje ustawowy obowiązek rekompensaty z tytułu nienależytego wykonania przewozu osób (...) pod warunkiem, że stało się to z winy przewoźnika, a nie z przyczyn od niego niezależnych" – czytamy w artykule.

Udowodnić winę

Udowodnienie winy przewoźnikowi jest trudne, ale nie niemożliwe.

Gazeta przytacza opinię prawnika z kancelarii "Dr Krystian Ziemski & Partners" w Poznaniu, który zauważył, że w regulaminach wielu przedsiębiorstw przewozowych brakuje przepisów określających procedurę postępowania w sprawie zwrotu kosztów alternatywnego transportu. Jego zdaniem niewiele osób decyduje się na walkę o rekompensatę w sądzie, bo opłata za taksówkę nie jest wysoka.

W niektórych miastach przepisy regulujące zwrot kosztów istnieją, ale ich stosowanie wiąże się z koniecznością udowodnienia, że zamówienie taksówki było konieczne, bo inaczej pasażer spóźniłby się do pracy czy na samolot.

Nieświadomi pasażerowie

W Łodzi w całym roku 2015 rekompensatę otrzymało dziewięć osób (łącznie 400 zł), a we Wrocławiu na 200 mln pasażerów przewożonych w ciągu roku było od kilku do kilkunastu przypadków, gdy wypłacono odszkodowanie.

"Niewykluczone, że tak mało imponujące statystyki mają związek z tym, że niewielu pasażerów jest świadomych tego, jakie prawa im przysługują" – podsumowuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (3)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze
SEBBAX
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
ghost30
Tu powinno być tak że gdy taka sprawa ciągnie się ponad dwa tygodnie i człowiek jest narażony na koszty z tym związane (czas,pieniądze za przejazdy) to kzk lub inny przewoźnik płaci wysokie odszkodowanie wtedy to rozumiem,ale gdy mam łazić udowadniać im winę bo wydałem 10zl na taksówkę to się mija z celem.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij
Mazda78
Dobrze wiedzieć, że pasażer ma takie prawo. Dojeżdżam do pracy dwoma autobusami i prze spóźnienia muszę czekać czasami nawet do 30 min na przystanku. Koszmar.
  • 0
  • 0
  • zgłoś naruszenie
zamknij

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane