• rozwiń
    • WIG20 2196.99 +0.41%
    • WIG30 2494.13 +0.32%
    • WIG 56642.84 +0.14%
    • sWIG80 11187.30 -0.42%
    • mWIG40 3962.26 -0.47%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Unijne pieniądze na Via Carpatia. Minister o szansach na łatwiejsze dofinansowanie

Rewolucja na drogach. Inteligentne autostrady zmienią podróże Odtwórz: Rewolucja na drogach. Inteligentne autostrady zmienią podróże
Rewolucja na drogach. Inteligentne autostrady zmienią podróże "Źródło: tvn24bis"

Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia CEF - Łącząc Europę, do którego wpisany został korytarz Via Carpatia. Zdaniem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka to bardzo dobra wiadomość dla Polski, bo stwarza szansę na łatwiejsze pozyskanie unijnego dofinansowania. Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski.

- Via Carpatię wpisano do projektu rozporządzenia w sprawie projektu CEF - Łącząc Europę, jako ten korytarz, który należy brać pod uwagę i traktować jako możliwy do uzyskania dofinansowania. Wskazanie tego korytarza wraz z odnogami, daje szansę na to, że bazowy korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) zostanie uzupełniony o trasę Via Carpatia - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Priorytet

Resort infrastruktury informuje, że Via Carpatia jest priorytetem infrastrukturalnym dla Polski. Na realizację całego przebiegu tej trasy zostały zabezpieczone już środki. Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

Via Carpatia to transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem północy z południem Europy, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji.

Według resortu infrastruktury zaletami wynikającymi z realizacji tej inwestycji będzie m.in. włączenie regionów słabiej rozwiniętych w główny strumień wymiany międzynarodowej i wykorzystanie ich potencjałów rozwojowych.

Ponadto Via Carpatia stworzy możliwość otwarcia na inne państwa w ramach UE oraz spoza UE, takich kraje bałkańskie (np. Serbia, Bośnia i Hercegowina). Realizacja szlaku stworzy kolejne szanse na lokalizację na terenie Polski terminali transportowych i centrów logistycznych. Dzięki włączeniu do przebiegu szlaku Via Carpatia trasy prowadzącej z Lublina przez Warszawę do Trójmiasta, wykreowane zostaną warunki do rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane