• rozwiń
    • WIG20 2188.20 +0.70%
    • WIG30 2521.46 +0.73%
    • WIG 56753.79 +0.71%
    • sWIG80 11547.10 +0.62%
    • mWIG40 3939.78 +0.74%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

Ministerstwo pracy: absolwenci niedopasowani do rynku pracy

Ministerstwo pracy: absolwenci niedopasowani do rynku pracy
Foto: Shutterstock Foto: Wiceminister: absolwenci mają kwalifikacje niedopasowane do rynku pracy

Niedopasowanie kwalifikacji do rynku pracy oraz brak doświadczenia to najczęstsze problemy absolwentów szkół i uczelni, którzy szukają zatrudnienia - podkreślił wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej Stanisław Szwed.

Informację o sytuacji absolwentów szkół wyższych i ponadgimnazjalnych na rynku pracy omówili w czwartek podczas posiedzenia sejmowej nadzwyczajnej komisji ds. deregulacji przedstawiciele ministerstw: rodziny, pracy i polityki społecznej, edukacji narodowej oraz nauki i szkolnictwa wyższego.

Problem jak bumerang

Wiceminister Stanisław Szwed powiedział, że kwestia połączenia kształcenia z zatrudnieniem wraca jak bumerang.

- Jak popatrzymy na główne zarzuty pracodawców, to się nie zmieniają od lat, czyli niedopasowanie kwalifikacji do potrzeb rynku pracy i brak doświadczenia - mówił.

Zwrócił uwagę, że chociaż poprawia się sytuacja młodych ludzi na rynku pracy, wciąż w tej kwestii jest wiele do zrobienia.

Szwed pozytywnie ocenił próbę powiązania szkół branżowych z przedsiębiorcami.

- To powrót do dawanych czasów. Szkoła zawodowa w wielu przypadkach były jednym ogniwem, było miejsce pracy, była nauka - podkreślił.

MEN chce współpracować z pracodawcami

Jadwiga Parada z MEN powiedziała, że znalezienie pracy przez absolwentów szkół zależy nie tylko od jakości kształcenia, lecz także od lokalnego rynku pracy. Jak dodała, MEN chce powiązać kształcenie z rynkiem pracy m.in. dzięki ścisłej współpracy z pracodawcami.



Zwróciła uwagę na niekorzystną sytuację na rynku pracy absolwentów zasadniczych szkół zawodowych.

- Aczkolwiek jest pozytywna tendencja i ta sytuacja się zmienia na korzyść tych absolwentów. Miejmy nadzieję, że ta tendencja będzie szła w tym kierunku, jeśli chodzi o absolwentów branżowych szkół, które będą obowiązywać od 2017 r. - podkreśliła Parada.

Przypomniała, że MEN podjęło działania, które miały na celu zdiagnozowanie i poprawę jakości kształcenia zawodowego. W tym celu - dodała - przeprowadzono szereg debat w szkołach.

Zasilą listy bezrobotnych

Jak wyjaśniała Parada, we wszystkich placówkach, w których przeprowadzono debatę, nauczano zawodów, których przedstawicieli na rynku pracy nie brakuje.

- Absolwenci w tych zawodzie zasilą listy bezrobotnych. Postawiliśmy pytanie, dlaczego tak się dzieje. Dlatego, że nie mamy danych, które pozwoliłyby na to, aby wskazać: ten zawód jest deficytowy - podkreśliła.

Znaczyła, że MEN będzie chciało rozwinąć doradztwo zawodowe w szkołach, ponieważ młodzi ludzie bardzo często nie potrafią wybrać ścieżki swojej edukacji.

- Mamy też takie przypadki, że studenci dzwonią, czy mogą się zapisać do szkoły policealnej, bo tak naprawdę nie mają żadnego zawodu - dodała Parada.

Minister edukacji Anna Zalewska zapowiedziała pod koniec stycznia, że w 2018 roku będzie już działał Fundusz Rozwoju Edukacji Zawodowej, do którego będą zapraszane spółki Skarbu Państwa i korporacje pracodawców. Fundusz ma wspierać m.in. szkolnictwo zawodowe.

Liczba studentów się różni

Wiceminister szkolnictwa wyższego Aleksander Bobko zwrócił uwagę, że w ostatnich dwudziestu kilku latach na uczelniach zmieniała się liczba studentów.

- Na początku lat 90. (studentów - red.) było ok. 400 tys. W szczytowym momencie, w roku 2000, było to około 2 mln. Obecnie mamy ponad 1,4 mln. A więcej - studia stały się masowe - zaznaczył.

Jak mówił, od lat Polska zmaga się z problem jakości kształcenia.

- Ten pozytywny proces zwiększenia liczby studentów miał wyraźne negatywnie skutki. Spowodował obniżanie jakości średniego kształcenia - stwierdził Bobko.

Podkreślił, że młodzi ludzie wciąż napotykają wiele barier podczas zakładania przedsiębiorstw.

- Pomimo kolejnych rządów, zapowiedzi kolejnych komisji deregulacyjnych, niestety w tej twardej rzeczywistości niewiele się zmienia - przyznał wiceminister.

Zobacz: Polski student zaprojektował nowoczesny bolid (Wideo z 17.12.2016)

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane