• rozwiń
    • WIG20 2103.68 -0.21%
    • WIG30 2406.12 -0.16%
    • WIG 56047.39 -0.13%
    • sWIG80 11585.53 -0.05%
    • mWIG40 3753.25 -0.07%

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-23 17:15

Dostosuj

Zamiast premii - dobre słowo

Zamiast premii - dobre słowo
Foto: sxv.hu Foto: Czasem pracownik potrafi się zadowolić pochwałą...

Jak nagradzać najlepszych pracowników w czasach słabszej koniunktury? Na co postawić, jeśli pieniężne gratyfikacje nie wchodzą w grę? - zastanawiają się szefowie firm. "Rzeczpospolita" podpowiada: w trudnych czasach warto sięgnąć po pozapłacowe sposoby motywacji.

Jak wynika z badań krakowskiej firmy Advisory Group test Human Resources, konkursy i wewnętrzne rankingi najlepszych pracowników nie są zbyt popularne w Polsce.

Na 10 firm decyduje się na nie mniej niż jedna. - To także efekt braku dobrych pomysłów na nagrodę w takim konkursie. Ta powinna być atrakcyjna, nie rujnując przy tym finansów firmy - tłumaczą specjaliści.

Co czwarta firma decyduje się na dyplomy, a także inne niematerialne dowody uznania, np. statuetki.

Większe koszty stałe?

Jak podaje "Rzeczpospolita", firmy z sektora finansowego, cieszące się wielomilionowymi budżetami premiowymi nagradzają materialnymi prezentami niewielki odsetek pracodawców. Według danych krakowskiej firmy robi tak na razie co ósmy pracodawca.

Zdaniem analityków, w najbliższym czasie popularność nagród materialnych może wzrosnąć, bo firmy zamiast podwyżek zasadniczej płacy mogą zwiększać zmienną część wynagrodzenia.

– W czasach dekoniunktury nadmuchiwanie kosztów stałych nie jest zbyt dobrym pomysłem – twierdzi w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Janusz Krawczyk, szef pionu zarządzania zasobami ludzkimi w BZ WBK.

Pracownicy czują się niedocenieni

Pracodawca może się także zastanowić nad przemyślanym systemem wewnętrznych awansów i rozwoju firmowych talentów.

– Już sam fakt przynależności do wybranej grupy bardzo ludzi motywuje – zaznacza w "Rzeczpospolitej" Bogdan Dąbrowski z firmy doradczej Hay Group.

Wciąż pracodawcy nie doceniają wagi pochwał.

Eksperci sugerują by zwłaszcza w okresie dekoniunktury rozwijać systemy pozapłacowych motywacji i świadczeń dodatkowych. - Ich postrzegana wartość może być dużo większa niż realne koszty poniesione przez firmę - tłumaczą.

– Polskie firmy często nie doceniają niematerialnych form wynagradzania ludzi, które przy niewielkich kosztach dają duże i trwałe efekty – podkreśla psycholog pracy Krzysztof Kosy i dodaje, że pracownikom bardziej niż premii brakuje docenienia.

eq /sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane