• rozwiń
    • WIG20 2124.23 +0.67%
    • WIG30 2429.06 +0.57%
    • WIG 56503.59 +0.53%
    • sWIG80 11601.60 +0.09%
    • mWIG40 3781.97 -0.14%

Ostatnia aktualizacja: Dziś 15:19

Dostosuj

Wyciskanie pieniędzy z handlowego metra

Wyciskanie pieniędzy z handlowego metra
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: Komu opłaca się stoisko w centrum handlowym?

Od kilku do pięćdziesięciu euro kosztuje wynajęcie metra kwadratowego powierzchni w warszawskim centrum handlowym. Im mniejsze miasto, tym cena jednak niższa. TVN CNBC Biznes sprawdziła, co i za ile dokładnie można wynająć tak, aby zarobić.

Dlaczego opłaca się, mimo wyższych cen, wynajmować stoiska w centrach handlowych, mimo że są droższe niż np. lokale w ulicznych pasażach? - Koszty obecności w centrum handlowym wynikają z tego, że po prostu w dobrych centrach handlowych obroty i liczba klientów są siedmiokrotnie wyższe niż na ulicach handlowych i za to trzeba zapłacić - tłumaczy Elżbieta Dmowska-Mędrzycka, członek zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych

Z grubej rury się opłaca

Koszty obecności w centrum handlowym wynikają z tego, że po prostu w dobrych centrach handlowych obroty i ilości klientów są siedmiokrotnie wyższe niż na ulicach handlowych i za to trzeba zapłacić

centra handlowe

Najwięcej płacą oczywiście najmniejsi. Na przykład właściciel butiku o powierzchni do stu metrów kwadratowych zapłaci za metr kwadratowy od 35 do 55 euro w dużych miastach i o około 15 euro mniej w małych miastach. Ceny dla dużych sklepów o powierzchni powyżej półtora tysiąca metrów kwadratowych bywają nawet pięciokrotnie niższe.

Aby jednak "duży" nie miał za dobrze, czasami centrum handlowe ma prawo zażądać od najemcy kilka procent jego obrotów. Ten zapis w umowie jest wykorzystywany wówczas, gdy dana firma notuje rekordowe przychody.

Czas próby

Właściciele centrów handlowych bardzo dokładnie też selekcjonują firmy, którym wynajmą powierzchnię. Bardzo małe szanse mają dopiero startujące, mało znane przedsiębiorstwa. Nie znaczy to jednak, że są na całkowicie straconej pozycji. Bardzo często centra pozwalają utworzyć bowiem tzw. stoiska tymczasowe. To ma być swego rodzaju test dla biznesu. Tak było np. w jednym z warszawskich centrów. - Krakowski Kredens na początku otworzył stoisko tymczasowe w okresie świątecznym. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Dziś ta marka ma stałe stoisko - mówi Dmowska-Mędrzycka.

mkg//kwj/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane