• rozwiń
    • WIG20 2164.75 -0.41%
    • WIG30 2451.42 -0.51%
    • WIG 57024.61 -0.48%
    • sWIG80 11449.24 -0.03%
    • mWIG40 3636.71 -0.92%

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-18 17:15

Dostosuj

Wielkanocy kryzys się nie ima

Wielkanocy kryzys się nie ima
Foto: TVN CNBC BIZNES Foto: Eugeniusz Śmiłowski, prezes Pentor (TVN CNBC Biznes)

Ponad 70 proc. polskich rodzin wyda na tegoroczne Święta Wielkanocne tyle samo lub nawet więcej niż przed rokiem - wynika z badania Pentora dla TVN CNBC Biznes. Średnio będzie to sporo, bo aż 380 zł na statystyczną rodzinę.

Jak wynika z ankiety Pentora, tegoroczne Święta Wielkanocne będą przez większość Polaków obchodzone tak samo uroczyście jak w latach poprzednich (twierdzi tak 65 proc. ankietowanych). Jednocześnie jednak cieszą one nas mniej - takie odczucie ma aż 59 proc. Polaków.

Statystyczna polska rodzina przeznaczy na zorganizowanie tegorocznych świąt przeciętnie 380 złotych. Oczywiście istnieje spore zróżnicowanie planowanych wydatków. W co czwartej rodzinie (24 proc.) wydatkowana suma nie przekroczy dwustu złotych, w nieco więcej niż co czwartej (27 proc.) będzie oscylowała w przedziale 201-400 złotych, w co piątej (20 proc.) w granicach 401 – 500 złotych, a co dziewiątej (11 proc.) będzie wyższa od 501 złotych, ale nie przekroczy tysiąca. Natomiast co 50 rodzina na Wielkanoc wyda sumę wyższą od tysiąca złotych.

Chcemy oszczędzać

Na organizację świąt nieco ponad połowa (53 proc.) Polaków przeznaczy tyle samo pieniędzy co przed rokiem, więcej zdecyduje się wydać 18 proc., zaś mniej - 22 proc. Sześć procent pytanych nie było jeszcze pewne, ile pieniędzy wyda.

Niezależnie od planowanych wydatków znacząco część polskich rodzin (38 proc.) deklaruje, że podejmie starania, aby tegoroczne Święta Wielkanocne były mniej kosztowne. Spośród nich ponad połowa chce zaoszczędzić na zakupach żywności i gotowych produktów spożywczych, a prawie połowa zamierza więcej produktów i wypieków przygotować samemu w domu, kupując jedynie niezbędne składniki oraz ograniczając zakup różnych świątecznych dodatków i drobiazgów.

Zdecydowana większość z nas spędzi Wielkanoc w domu, w gronie własnej rodziny (51 proc.) lub częściowo w domu, a częściowo odwiedzając swych najbliższych (40 proc.). Dużo rzadziej święta zamierzamy spędzić w gościnie u krewnych i znajomych (6 proc), zupełnie sporadycznie organizujemy sobie świąteczny wyjazd turystyczny (1 proc.).

Polacy nie dają się też namówić na zaciągnięcie pożyczki na organizację świąt. Tylko jeden na stu badanych zadeklarował, że rozważy wzięcie takiego kredytu.

Wielkanoc lubimy, ale coraz mniej

Z badania Pentora i TVN CNBC Biznes wynika, że Wielkanoc wciąż należy do najbardziej lubianych dni świątecznych w naszym kraju. Prawie połowa Polaków. (47 proc.), mając do wyboru rozległą listę świąt i uroczystości państwowych, kościelnych, ponadnarodowych, rodzinnych i osobistych, wskazuje ją jako najbardziej przez siebie lubiane. Wyższym odsetkiem wskazań (73 proc.) szczycą się jedynie Święta Bożego Narodzenia.

Jednocześnie jednak na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat obserwujemy spadek popularności zarówno Świąt Wielkiej Nocy, jak i Bożego Narodzenia. Dla porównania w 1996 roku, Wielkanoc zaliczało do dwóch najbardziej lubianych 61 proc., a Boże Narodzenie - 89 proc. Polaków.

Jak piszą autorzy raportu to "dość symptomatyczny znak przemian mentalności Polaków, wskazujący na malejące znaczenie katolickiej tradycji" - zwłaszcza wśród młodej generacji, bowiem święta Wielkiej Nocy najbardziej lubi jedynie 30 proc. osób przed "trzydziestką".


Sondaż Wielkanocny zrealizowano w dniach 31 marca - 2 kwietnia techniką wywiadu telefonicznego na reprezentatywnej grupie 800 osób.

bgr/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane