• rozwiń
    • WIG20 2200.95 +0.54%
    • WIG30 2501.93 +0.53%
    • WIG 58144.64 +0.45%
    • sWIG80 11589.85 +0.23%
    • mWIG40 3798.73 +0.05%

Ostatnia aktualizacja: 2019-09-13 17:15

Dostosuj

Warszawa: problemy ze stadionem, problemy z metrem

Warszawa: problemy ze stadionem, problemy z metrem
Foto: TVN24.pl Foto: Euro 2012 - Warszawa

Warszawa ma być miejscem inauguracji Euro 2012. Na razie jednak śladów stadionu nie widać, a stolica uznawana jest za marudera pod względem przygotowań. - W ostatnich miesiącach prace ruszyły pełną parą. Myślę, że nie ma zagrożeń - uspokaja wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz.

Nadal największym problemem obok stadionu jest komunikacja. Ostatnie raporty wskazują, że miasto nie zdąży przed imprezą przygotować odcinka drugiej linii metra, planowanego specjalnie na Euro. - Harmonogram prac przewiduje ukończenie budowy do 2012 roku, ale chcemy ten okres skrócić uzyskując wcześniej niezbędne decyzje administracyjne - zapewnia Wojciechowicz.

Stadion Narodowy - tak ma być...

Stadion Narodowy z 55 tysiącami miejsc ma być dumą i symbolem polskiego sportu. Może właśnie dlatego jego budowa wywołuje tyle emocji.

Najpierw długo się spierano czy obiekt powinien stanąć w centrum miasta, czy na jego przedmieściach, potem dyskutowano czy ma zostać zbudowany w niecce Stadionu X-lecia, czy kilkaset metrów dalej, a gdy w końcu zapadała decyzja o lokalizacji i wyborze projektanta, okazało się, że obiekt naszej dumy jest bliźniaczo podobny do stadionu w powstającego w RPA.

Wszystkim tym problemom towarzyszą protesty kupców ze starego Stadionu X-lecia, co dodatkowo paraliżowało prace przy budowie Narodowego. W końcu trzeba było decyzji rządu, że nowy stadion stanie w niecce starego, a jego budową zajmie się nowopowołana spółka Narodowe Centrum Sportu.

Projektantem odpowiedzialnym za koncepcję architektoniczną stadionu została pracownia architektoniczna JSK Architekci, ta sama która projektuje stadion we Wrocławiu. Stadion Narodowy nie będzie stadionem wielofunkcyjnym, a jedynie stadionem piłkarskim, z możliwością całkowitego zadaszenia płyty boiska. Murawa zostanie położona na żelbetowej płycie umieszczonej ponad 8 m wyżej niż płyta obecnego boiska. Pod spodem zostanie zbudowany dwupoziomowy podziemny parking na około 1700 samochodów.

Widownia i powierzchnia pod trybunami będzie dostępna z dwóch otwartych galerii, z których podziwiać będzie można również panoramę lewobrzeżnej Warszawy. Na galeriach będzie się znajdować około tysiąca toalet oraz kilkadziesiąt kiosków z jedzeniem.

W skład całego kompleksu wchodzić mają także powierzchnie biurowe, restauracje i kluby fitness. Projekt budowlany całej inwestycji jest cały czas opracowywany – ma być gotowy 15 czerwca. Całość ma kosztować 1,2 mld zł.

...A jest

Tak to wygląda na papierze. A w rzeczywistości? Na razie powstał jedynie harmonogram prac, w którym zostały zaplanowane poszczególne etapy inwestycji – łącznie z projektowaniem, budową, testami i odbiorami. Obecnie trwa badanie gruntu, na którym stanął stary stadion X-lecia. Jest on niestabilny, dlatego nowa konstrukcja musi być osadzona na betonowych palach (w liczbie około 2 tys.), których montowanie w ziemi ruszy w październiku. W najbliższych dniach odbędzie się próbne palowanie - PRZECZYTAJ INFORMACJĘ. W płytę i koronie stadionu X-lecia zostanie wbitych 125 żelbetowych pali.

Narodowe Centrum Sportu ogłosiło też konkurs na zagospodarowanie okolic terenu stadionu. Do konkursu zgłosiło się ponad 50 pracowni architektonicznych, w tym wiele renomowanych. Konkurs zostanie rozstrzygnięty na przełomie maja i czerwca.

Transport

W związku z organizacją Euro 2012, na zlecenie stołecznego ratusza wykonano analizy, z których wynika, że zdolność przewozowa transportu "jest wystarczająca", aby obsłużyć dojazdy do Stadionu Narodowego.

Łącznie linie tramwajowe, autobusowe i kolej będą w stanie przewieźć w ciągu godziny 75 tys. pasażerów do lub ze Stadionu Narodowego, natomiast II linia metra - dodatkowo 26 tys. pasażerów w obu kierunkach.

Tu jednak pojawia się problem. Według raportu przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, II nitka metra ma zostać otwarta dopiero na dwa miesiące przed meczem inauguracyjnym na Stadionie Narodowym. Prognoza ta poczyniona jest jednak przy założeniu, że nie będzie protestów podczas przetargów oraz opóźnień technologicznych. A to jest raczej nie do uniknięcia.

Poza drugą linią metra lista przedsięwzięć w dziedzinie transportu związanych z przygotowaniami Warszawy do organizacji Euro obejmuje 30 inwestycji drogowych. Na ten cel przeznaczono w budżecie miasta 10 mld zł.

Jak informują GDDKiA, PKP SA, PKP PLK oraz Urząd Województwa Mazowieckiego cześć z inwestycji, jak np. dokończenie budowy I linii metra są już w trakcie realizacji. Zakończono także projektowanie trasy Mostu Północnego. Plany modernizacji dworców (zwłaszcza Wschodniego i Stacji Stadion) zapowiada grupa PKP. Do 2012 r. władze Warszawy zaplanowały również zakup 250 nowych niskopodłogowych wagonów tramwajowych oraz prawie 600 nowych autobusów.

Inwestycje za ponad 1 mld zł zapowiadają także zarządy dwóch warszawskich lotnisk. Porty Lotnicze zapewniają, że do 2012 roku osiągną przepustowość niezbędną do obsługi kibiców. Do 2011 roku ma ruszyć budowa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa–Modlin. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 400 mln zł. Lotnisko w Modlinie od lat pozostaje jednak jedynie w sferze mało skonkretyzowanych projektów.

Bezpieczeństwo i zdrowie

Na liście zagrożeń, których spodziewają się służby miejskie, pojawiły się m.in. zamieszki, ataki terrorystyczne z użyciem różnego rodzaju broni oraz katastrofy budowlane

Wielka impreza sportowa to jednak nie tylko wielkie obiekty sportowe, ale także wielkie emocje. Władze Warszawy zapewniają, że zadbają o to by nie wymknęły się one spod kontroli. Urząd Miasta przeznaczył już dodatkowe środki na dofinansowanie Policji i Straży Pożarnej.

Rozpoczęto również prace związane z budową Zintegrowanego Centrum Zarządzania Kryzysowego i opracowano koncepcję bezpieczeństwa na terenie Warszawy oraz na Stadionie Narodowym. Wszystkie nowo kupowane autobusy i tramwaje wyposażone zostały w systemy monitoringu wizyjnego.

Jednym z podstawowych problemów przy tak dużych rozmiarów wydarzeniu masowym jest również zabezpieczenie medyczne. Podczas Euro 2012 obejmie ono przede wszystkim tzw. strefy podwyższonego zagrożenia zdarzeniem masowym. Oprócz Stadionu Narodowego należą do nich Agrykola, Pole Mokotowskie i Podzamcze, czyli miejsca, na których pojawić się może ponad 50 tysięcy osób na raz.

Na liście zagrożeń, których spodziewają się służby miejskie, pojawiły się m.in. zamieszki, ataki terrorystyczne z użyciem różnego rodzaju broni oraz katastrofy budowlane. Związane z tymi niebezpieczeństwami inwestycje dotyczą m.in. rozbudowy i modernizacji kilku stołecznych szpitali, utworzenie i wyposażenie tzw. Mobilnych Punktów Medycznych oraz systemu transportu umożliwiającego zabieranie na raz większej liczby poszkodowanych.

UEFA krytyczna
UEFA w swoim ostatnim raporcie, gdzie oceniała m.in. postępy w budowie stadionów, źródła finansowania inwestycji, infrastruktury i przeszkolenia ludzi, zakwalifikowała Warszawę do grupy bardzo wysokiego ryzyka.

Warszawa już w poprzednim raporcie oceniana była źle. Jednak miasta, które wtedy kwalifikowano na równi ze stolicą - Wrocław, Poznań i Kraków - w najnowszym raporcie trafiły już do lepszej kategorii, ryzyka średniego.

W stolicy większość inwestycji pozostaje wciąż na etapie koncepcji i projektów.

bgr, mev/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane