• rozwiń
    • WIG20 2184.35 -0.19%
    • WIG30 2509.19 -0.32%
    • WIG 56561.79 -0.18%
    • sWIG80 11621.76 -0.27%
    • mWIG40 3894.19 -0.62%

Ostatnia aktualizacja: 2019-05-17 17:15

Dostosuj

Upijają świat, żeby nie dostać kaca

Upijają świat, żeby nie dostać kaca
Foto: sxc.hu Foto: W Polsce wódki pije się coraz mniej. Wzrasta jednak eksport

Każdego dnia wysyłamy w świat 170 tys. litrów wódki, informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Sama tylko "Wyborowa" trafia na stoły mieszkańców 90 krajów.

Polskie gorzelnie muszą upijać zagranicznych konsumentów, aby nie dostać finansowego kaca - spożycie wódki w kraju spadło w ciągu dwóch ostatnich lat aż o 10 proc.

Na szczęście "ratuje" nas świat. Tylko w pierwszym kwartale tego roku eksport wódek wzrósł o 6,5 proc., a w ostatnich pięciu latach - ponad dwukrotnie. W ub. roku wyeksportowaliśmy 52,2 mln litrów wódki. W 2011 r. będzie to prawdopodobnie nawet 63 mln litrów.

Najwięcej w UE i USA

Zdecydowana większość tego alkoholu rozleje się po krajach Unii Europejskiej i w USA. Jednak największe nadzieje producenci wiążą z rynkami azjatyckimi.

"Wyborowa" już teraz jest drugą najchętniej kupowaną w Chinach importowaną marką wódki. Państwo Środka ma tak ogromny potencjał alkoholowy, że niektóre polskie koncerny już myślą o uruchomieniu tam swoich fabryk.

Hitami na zagranicznych rynkach są zwłaszcza marki "Sobieski", "Żubrówka" i "Wyborowa". W Europie jesteśmy największym wytwórcą wódek. Nasi najwięksi odbiorcy to Francuzi (kupują za 41 mln euro), Amerykanie (11,8 mln euro), a kolejne miejsca zajmują Meksykanie (3,2 mln), Włosi (1,7 mln) i Kanadyjczycy.

ktom/tr/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane