• rozwiń
    • WIG20 2184.35 -0.19%
    • WIG30 2509.19 -0.32%
    • WIG 56561.79 -0.18%
    • sWIG80 11621.76 -0.27%
    • mWIG40 3894.19 -0.62%

Ostatnia aktualizacja: 2019-05-17 17:15

Dostosuj

Umowa podpisana: Inspiro powiozą warszawiaków

Umowa podpisana: Inspiro powiozą warszawiaków
Foto: Siemens Foto: Wizualizacja pociągu Inspiro Siemensa

Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum Siemensa i Newagu na dostawę 35 pociągów Inspiro. Kontrakt wart jest ponad miliard złotych. Pierwsze z nowych składów mają trafić do stolicy w IV kwartale 2012 r., a ostatnie - rok później. Przetarg rozstrzygnięto w październiku zeszłego roku.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapowiedział, że pierwsze 12-15 nowych pociągów, które trafią do stolicy, będą obsługiwać istniejącą I linię metra. Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów - docelowo mają jeździć co 2 minuty.

Zwrócił też uwagę, że zgodnie z podpisaną umową spółka będzie mogła w ciągu trzech lat kupić dodatkowe wagony wartości połowy sumy kontraktu.

Hans-Joerg Grundmann z Siemensa podkreślił z kolei, że dzięki współpracy z nowosądeckim Newagiem, część wagonów będzie montowana w Polsce. Z 35 zamówionych składów tylko pierwsze 10 ma być składana w Wiedniu, później produkcja będzie przeniesiona do Polski. Newag będzie również uczestniczył w serwisowaniu wagonów.

Producent podkreśla, że jego pociągi mogą być poddawane obowiązkowym przeglądom technicznym znacznie rzadziej niż jeżdżące obecnie. Rosyjskie wagony muszą być kontrolowane co 20 godzin, a pociągi Alstomu - co 14 dni. W przypadku Inspiro przeglądy mają odbywać się co 32 tys. km, co w przypadku I linii metra oznacza cykl 3-miesięczny.

Wartość podpisanej umowy to 1 miliard 69 mln zł (netto). Cena była głównym kryterium wyboru oferty, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20 proc. punktów przy ocenie), system utrzymania pojazdu (20 proc.), ekologia (8 proc.) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 proc.). Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych.


Siemens w ciągu ostatnich lat był wielokrotnie wybierany, jako dostawca taboru metra. Między innymi dostarczył 40 pociągów dla Wiednia (zamówienie na 20 kolejnych jest w trakcie realizacji), 83 pociągi dla Oslo (kolejne rozszerzenie obejmie 32 składy), 53 pociągi dla Pragi oraz 14 bezobsługowych pojazdów dla metra w Norymberdze.

Czytaj też na tvnwarszawa.pl

//sk/k

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane