• rozwiń
    • WIG20 2319.71 -0.23%
    • WIG30 2662.64 -0.26%
    • WIG 59738.56 -0.33%
    • sWIG80 11584.37 -0.50%
    • mWIG40 4033.33 -0.77%

Ostatnia aktualizacja: Wczoraj 17:15

Dostosuj

TGV made in Poland

TGV made in Poland
Foto: TVN24 Foto: Po torach będzie jeżdzić kolej z prędkością przekraczającą 300 km/h

Ministerstwo Transportu rozważa budowę polskiego TGV - pisze "Dziennik". Polski nie stać na taką inwestycję, dlatego budową miałaby się zająć prywatna firma, która zarządzałaby koleją przez 30 lat.

Gdyby plan się powiódł, na trasie Warszawa – Łódź – Wrocław (z odgałęzieniem do Poznania) szybka kolej mogłaby poruszać się z prędkością nawet 350 km/h – pisze "Dziennik".

Jak podaje "Dziennik" jeśli koncepcja zaangażowania do budowy prywatnego inwestora weźmie górę, budowa polskiego odpowiednika TGV (francuskiej szybkiej kolei) będzie realizowana w oparciu o formułę BOOT - "buduj, operuj, transferuj". W takim systemie firma, która wybuduje kolej, mogłaby nią zarządzać przez 20 – 30 lat, by po upływie tego okresu przekazać ją państwu, czyli narodowemu zarządcy sieci kolejowej – PKP Polskim Liniom Kolejowym.

– Chcielibyśmy, by firma budująca szybką kolej dopuściła na tory także innych przewoźników, np. PKP Intercity – mówi Mirosław Chaberek, wiceminister transportu, który pracuje nad projektem.

Zainteresowanie Ministerstwa Transportu szybką koleją nie jest przypadkowe. Korzyści płynące z jej posiadania odkrywa coraz więcej krajów europejskich. W szybkie pociągi najwięcej inwestują obecnie Hiszpanie. Do 2020 roku sieć szybkiej kolei na Półwyspie Iberyjskim ma się rozrosnąć z obecnych kilkuset do 20 tys. kilometrów.

apl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Komentarze (0)

Dodaj Komentarz

Zaloguj się , aby dodać komentarz
Forum jest aktualizowane w czasie rzeczywistym
+0 nowe komentarze

Zasady forum

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN24BiŚ nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ustawienia

Zamknij ustawienia
Ustawienia zostały zapisane